7 mars, 2022

Unger: Ordnat flyktingmottagande ger bättre integration

I dagens upplaga av GA skriver Andreas Unger (M) om vad som kan göras när allt fler anländer till Sverige från Ukraina.

Vi ser med förskräckelse på Putin-regimens invasion av Ukraina. Det är inte förvånande att Putin fortsatt sitt rövartåg, eftersom han inte mötte tillräckligt starkt motstånd under invasionen av Georgien 2008 och invasionen av Krim 2014. Men det är häpnadsväckande med vilken grymhet och omfattning ryska trupper nu opererar i Ukraina. Att internationella domstolen i Haag öppnat en utredning kring krigsbrott är en tydlig signal på att många gränser redan passerats.

Gotland har en stark anknytning till Ukraina. Den ukrainska gränsen ligger blott 70 mil från Gotlands södra spets, och många gotlänningar har också släktband till Gammelsvenskbyn Zmijvka i Beryslav. Det är därför naturligt att många känner oro.

Det mest talande är dock att många gotlänningar nu känner beslutsamhet kring att vi ska göra vad vi kan för att stötta Ukrainas folk. Att tusentals människor deltog på en manifestation i Visby är en stark signal. Hemvärnet ser just nu att antalet ansökningar ökar. Röda Korset och andra stora hjälporganisationer samlar in stora summor.

Men mer behöver göras. Till exempel bör Region Gotland i detta läge ta ett samordnande ansvar för att boendesituationen löses för de ukrainare som ankommer till ön. Det skulle kunna vara så enkelt som att lägga till en flik på gotland.se där privatpersoner och företag kan anmäla boende och bäddar. Spontana lösningar har sin plats – men med en ordnad process kan vi få till ett bättre utfall. Det märks i utvärderingar av flyktingkrisen 2015 att tydlighet och ordning ger bättre integration.

Vidare bör Gotland följa moderatledda Region Stockholms exempel och erbjuda gratis kollektivtrafik för den som visar upp ett ukrainskt pass, åtminstone under en tid. Vi vet nämligen att det kan vara svårt för ukrainare att genomföra betalningar när deras bankväsende och valuta är i gungning. Om sen Destination Gotland vill följa vårt exempel så är det såklart välkommet.

Just nu flyr kvinnor och barn från Putins bomber. Människor med mycket starka skyddsskäl kommer till Sverige och Gotland på flykt från ett krig i Europa. Det är på sätt och vis hjärtskärande verkligt samtidigt som det känns helt overkligt. Men Gotland är starkt och alla goda krafter behövs. Låt oss nu se till att erbjuda ett ordnat och effektivt mottagande.

Andreas Unger (M)

Gruppledare