Personal, kompetens och arbetsmiljö
Regionens medarbetare är vårdens viktigaste resurs. En god arbetsmiljö handlar om rimlig arbetsbelastning och förutsättningar att göra ett bra jobb. Därför vill vi moderater öka grundbemanningen, både för att klara produktionstoppar och för att minska stress och sjukskrivningar. Det är mer långsiktigt hållbart att bemanna rätt från början än att ständigt arbeta i underläge.
Vi står också för att kompetens och erfarenhet ska löna sig. Idag ser vi en lönestruktur där skillnaderna mellan nyexaminerade och erfarna medarbetare ibland är för små. Vi vill stärka lönespridningen och säkerställa en konkurrenskraftig löneutveckling. Möjligheten att växla löneökning mot kortare arbetstid bör prövas som ett sätt att skapa hållbara arbetsliv.
För att stärka kompetensförsörjningen vill vi utveckla meningsfulla sommarjobb för gymnasieungdomar, fördjupa samarbetet med vårdutbildningarna, förbättra introduktionen av nyanställda och införa specialisttjänstgöring för sjuksköterskor. Praktikmöjligheterna inom regionen ska också utökas.
Vi vill minska beroendet av hyrpersonal och skapa större kontinuitet i personalgrupperna. Den vårdnära administrationen ska minska så att mer tid kan ägnas åt patienterna. Uppgifter som inte bidrar till patientnytta måste våga prioriteras bort. Sammantaget handlar det om att stärka arbetsmiljön och utveckla ett tydligt och närvarande ledarskap.
Moderaterna Gävleborg ska verka för att:
- Minska beroendet av inhyrda medarbetare.
- Minska den vårdnära administrationen.
- Möjliggöra minskad arbetstid och stärka löneutvecklingen i vården.
- Öka grundbemanningen i vården.
- Stärka rekryteringen av unga till vårdyrken.
- Förbättra introduktionen av nyanställda.
- Införa specialisttjänstgöring för sjuksköterskor.
- Stärka samarbetet med vårdutbildningarna.
