Denna nyhet är mer än 3 år gammal

22 juni, 2017

Väntrummen fulla i år igen – och landstingsledningen visar samma flathet

Det är sommar och återigen har verksamheten på kirurgkliniken ett allvarligt bemanningsläge. På medicinkliniken beskrivs läget som skört. Vidare så flaggas det för akut personalbrist på barnkliniken. Och de styrande i landstinget är trötta och föreslår samma åtgärder på samma problem.

Historien upprepar sig år efter år. De styrande i landstinget (S, V, MP med ständigt stöd av C) känns trötta, oinspirerade och ibland verklighetsfrånvända. Det är samma åtgärder som föreslås, på samma problem. Det är bara orden för det som ändras.

Det är sommar och återigen har verksamheten på kirurgkliniken ett allvarligt bemanningsläge.

På medicinkliniken beskrivs läget som skört men det ser ut som om man kan hålla det akuta öppet.

Vidare så flaggas det för akut personalbrist på barnkliniken. Här lappar och lagar man genom att erbjuda ännu högre ersättning för att flytta semestrar.Problemen är återkommande men man löser det mest akuta med att erbjuda personalen extra pengar om de flyttar semestern. Det förstår vem som helst att man för sin hälsas skull måste få sin sammanhållna semester och vila upp sig i ett tufft yrke.

Den politiska ledningen går ut och säger att patientsäkerheten inte är i fara. Detta är inte sant. Landstingets egen undersökning från förra sommaren riktade stark kritik mot hur förra sommaren var. Nu flaggar man för att på vissa håll kan det bli än värre denna sommar. Denna misskötsel måste få ett slut!

I majoritetens verksamhetsplan för de kommande åren finns inga nyheter, inget nytänk, inget som visar att saker kommer att ändras. Sommarens och tidigare somrars krisläge kommer att upprepa sig återigen på grund av passivitet och oförmögenhet från den politiska ledningen. Moderaterna är oroliga för Landstinget Dalarnas framtid, för majoritetens flathet och brist på idéer och mod att våga göra det som skulle behövas.

Moderaterna tillsammans med Sjukvårdsalliansen har lagt ett eget förslag till budget och verksamhetsplan för landstinget. Vi har varit tydliga med att vi vill satsa på fler händer i vården istället för fler tegelstenar till nya byggnationer. Som ändå kommer stå tomma om majoriteten fortsätter med sin vårdfientliga politik. Det är lätt att fråga sig vad vitsen är med nya vårdbyggnader om landstinget ändå inte kan hålla vårdplatser och vårdavdelningar öppna.

Vi måste förbättra arbetsmiljön och se till att personalen känner ökad delaktighet. Viktigt att arbetstiderna möjliggör återhämtning och ett socialt liv privat. Helgtjänstgöring måste vara på en acceptabel nivå. Ständigt lockande med extra ersättning om semesterns skjuts på framtiden är en kortsiktig lösning som riskerar slå tillbaka i de fall personalen ”går i väggen”.

Vi vill att patienten ska få information om hur lång väntetiden beräknas bli till undersökning/behandling, redan i bekräftelsen på remissvaret. Detta för att patienten ska kunna ta ställning till om han eller hon vill nyttja den lagstadgade vårdgarantin när väntetiden överstiger 90 dagar. Idag ges patienten alltför sällan den möjligheten.

Alla är värda att få den vård de behöver. Därför är vi moderater mycket måna om att göra ordentliga satsningar på logoped för barn och unga, barn och unga med psykisk ohälsa, insulinpumpar och blodsockermätare för barn och unga under 18 år samt öppnande av varmvattenbassäng i Avesta och Säter. Samtidigt vill vi göra reinvesteringar i Neptunbadet i Falun och få en rehabiliteringsbassäng på lasarettet i Mora. Vidare anser vi att landstinget ska informera alla män i åldern 50, 60 och 70 år om möjligheten att ta prostataprov.

Utöver det gör vi en lönesatsning på 35 miljoner kronor för sjuksköterskor inom vården och vi vill se ett nytt nattavtal. Både personal och patienter är värda en utvecklingsresa, men nuvarande majoritet verkar stå helt still och mest titta i backspegeln.

Christer Carlsson, Oppositionsråd i landstinget (M)

Ulf Berg, Oppositionsråd i landstinget (M)