Vi söker nu en politisk sekreterare som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen. Som politisk sekreterare bidrar du till att utveckla den moderata politiken i Göteborg. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna.
Vilka är vi?
Vi arbetar direkt under Moderaternas kommunalråd. På det moderata kansliet i rådhuset finns idag
ett team som består av stabschef, presschef och fyra politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som
rör samtliga politiska områden och verksamheter.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som politisk sekreterare innebär ge stöd åt den moderata kommunstyrelsegruppen i arbetet
med att uppnå våra politiska mål. Detta innefattar bland annat att hantera komplexa ärenden,
förhandlingar med andra partier, samt att föra en löpande dialog med förtroendevalda och
förvaltningschefer ute i stadens verksamheter. Till detta kommer även arbetet med utveckla
moderaternas politik och att vara en del av arbetet med att ta fram ett förslag till budget för
Göteborgs Stad.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har förmågan att snabbt kunna sätta sig in i och hantera politiska frågor inom olika
sakområden. Du ska trivs med att arbeta i nära samverkan med dina kollegor i ett team med olika
kompetenser.
Vi ser att du:
• Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
• Har relevant arbetslivserfarenhet.
• Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
• Är självgående, flexibel och har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och
skrift.
• Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.
Du behöver inte vara medlem i Moderaterna sedan tidigare, men du delar våra värderingar och
visioner.
Anställningsform, omfattning och tillträde
Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av
Kommunallag (1991:900). Lag (1982:80) om anställningsskydd är inte tillämplig, men tjänsten tillåter
dig att vara tjänstledig från din nuvarande arbetsgivare. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och
helger) kan förekomma. Arbetsplatsen är på Rådhuset på Gustav Adolfs Torg 1.
Anställningen är fram till och med 31 december 2026. Tillträde efter överenskommelse.
Ansökan och kontaktperson
Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev. Sänd din ansökan till
stabschef Jeta Ibishi, e-post: [email protected]. Du är också välkommen med frågor
om tjänsten till samma e-post. Sista ansökningsdag är den 16 januari 2023.
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.