4 november, 2021

Jämställdhetspriset 2021

Under Moderaternas arbetsstämma delades Moderatkvinnornas nyinstiftade jämställdhetspris ut. Syftet med priset är att lyfta personer eller grupper som i partiet eller i sitt politiska uppdrag gjort något bra för jämställdheten.

2021 års jämställdhetspris tilldelas Emilie Orring, regionstyrelsens ordförande i Region Uppsala. Med motiveringen:

För att på ett förtjänstfullt sätt ha klivit fram och visat ledarskap i en tid av kris. För att ha drivit reformer för ökad jämställdhet, bland annat genom en förbättrad mödrahälsovård och stärkt vårdkedja mellan graviditet, förlossning och eftervård, ett tydligt karriärsystem för kliniskt verksamma sjuksköterskor och goda arbetsvillkor.

– Jag är så glad och hedrad över att ha tilldelats Moderatkvinnornas jämställdhetspris. Moderatkvinnorna är den starkaste rösten för ett jämställt Sverige och Moderaterna är ett parti som får människor att växa. Med vår politik får vi en mer jämställd vård, ett tryggare samhälle och en bättre välfärd. Det finns många i vårt parti som förtjänar att dela detta pris med mig, säger Emilie Orring.

Läs mer om jämställdhetspriset här.

Ta ställning och dela artikeln