3 april, 2024

Replik: Bygg skönare, grönare och tryggare

Det är magstarkt av Erik Pelling (S) att vända sig till regeringen (UNT 27/3) för att klaga på byggpolitiken, när samme Pelling tar fram det ena mindre efterfrågade förslaget till nya städer i skogen efter det andra. Tänk att det alltid är någon annans fel i Socialdemokraternas Uppsala. Ni minns väl foldern ”Ett 100-våningshus skulle lösa bostadsbristen” som S-styret skickade ut till Sunnerstaborna?

Att Pelling varit kommunstyrelsens ordförande utan förmåga att säkerställa att ens det kommunägda Uppsalahem har kommit i gång med projekt enligt plan de senaste åren är en sanning. Därför är det anmärkningsvärt att det nu framställs som att inbromsningen av projekt 2023 är regeringens ansvar. S föreslår ett statlig ägt fastighetsbolag i tron att det skulle lösa något, en tro Moderaterna inte delar.

Lite självinsikt och att städa framför egen dörr efterfrågas vänligen men bestämt. Byggbranschen är hårt ansträngd. Det pågår krig i Europa, råvarubrist, prishöjningar och inflation som utsätter många branscher för hårda utmaningar. Det är tid för ansvar. Listan på saker att göra är lång. Är det inte dags att se vad kan vi göra lokalt för att bygga ett bättre Uppsala tillsammans? Hur kan vi nyttja denna tid till att ställa om till mer hållbarhet i våra markanvisningsavtal? Att säkerställa hur vi får in mer skönhet i nyproduktion? Etablerar en bättre medborgardialog i våra byggprojekt? Mer flexibla detaljplaner som håller mer över tid. Hur vi jobbar tillsammans med byggbolagen för att värna jobben lokalt.

Politiska företrädare behöver samla, inte splittra. Vi är valda av folket, låt oss lyssna på Uppsalaborna och samlas kring en framtid där fler kan kalla Uppsala sin hemstad men där utbyggnaden sker så att trygghet och trivsel överordnas täthet. Att vi växer hållbart. Där alla barn blir sedda i skolor med hög kvalitet och där våra äldre kan åldras med valfrihet och värdighet.

Många är de småskaliga projekt runtom i Uppsala, för renovering av bygdeskolor och nya bostäder, som Uppsalaborna går miste om samtidigt som pengarullningen till spårväg slukar alla resurser. 10 miljarder av våra skattemedel ska nu plöjas ned i en spårväg som kommer några få till del. Det tycker Moderaterna är fel. Gör jobbet lokalt och prioritera för att stoppa skatteslöseriet. Många önskar variation och tillgång till fler småhus i motsats till Socialdemokraternas ensidiga planer om hur de vill tränga ihop folk. Med Moderaterna vid makten hade Uppsala utvecklats snyggare, tryggare, skönare och grönare.

Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun

Ta ställning och dela artikeln