8 september, 2022

215 fler poliser till Uppsala kommun

Hela Sverige är hårt drabbat av gängkriminalitet. Hittills i år har 47 dödsskjutningar ägt rum, vilket är en kraftig ökning från förra årets redan mycket höga nivåer med 45 dödsskjutningar totalt. Även Uppsala har drabbats av sprängningar och skjutvapenvåld. Situationen är allvarlig och kräver fler poliser. Moderaternas nya polismål innebär ytterligare ca 380 poliser till Uppsala län och 215 fler poliser till Uppsala kommun.

Kriminaliteten i Sverige utvecklas i fel riktning. Skjutningarna är på nivåer som Sverige aldrig sett tidigare, med 47 dödsskjutningar hittills i år befinner vi oss i ett extremt läge. Skjutvapenvåldet märks av på många håll i landet men också våldsamma villainbrott eller kidnappningsrån där man drar in offret i en bil. Situationen är allvarlig och kräver nya perspektiv. För att vända utvecklingen har Moderaterna presenterat mönsterbrytande åtgärder mot gängen, ett historiskt omfattande förebyggandepaket med 52 konkreta förslag, men också ett nytt polismål.

• Gängkriminaliteten är en av Sveriges största utmaningar. En moderatledd regering kommer leda den största offensiven någonsin mot brottsligheten i Sverige, säger Johan Forssell (M) rättspolitisk talesperson.
  • Uppsala kommun drabbas hårt av kriminaliteten. Så sent som igår skedde både en sprängning mitt i ett bostadsområde i Gränby och ett knivrån på en av våra grundskolor. Det är en oacceptabel utveckling och det är tydligt att Uppsala behöver fler poliser, säger Therez Almerfors (M) kommunalråd.

Kontakt:

Karl Opdahl, pressekreterare Moderaternas riksdagskansli