27 februari, 2024

Debattartikel: ”Med S kom ”vårdkrisen” till Region Uppsala”

För alla Sveriges invånare och för sjukvården är det viktigt att den höga inflationen bekämpas. Den gör alla fattigare. Pengar som skulle kunna gå till sjuksköterskors löner går i stället till att betala högre räntor.

Därför är det extra bekymmersamt att sedelpressen är i gång, nu när Socialdemokraterna tagit över styret i Region Uppsala efter att Centerpartiet svängt vänster.

När landets regioner behöver ekonomiskt ansvarstagande verkar vi i stället mötas av populistisk kostnadsdrivande politik. Socialdemokraternas sätt att finansiera kalaset? Höja skatten, skylla på regeringen och be om mer pengar.

Under de fem år som Moderaterna var med och styrde regionen såg vi över varenda kostnad och sparade ihop en buffert på 1,2 miljarder kronor. Pengar som gjort att Region Uppsala kunnat hantera inflationschocken.

Detta arbete, som många inom vänstern var kritiska till, har nu gjort att Region Uppsala är en av få regioner som klarar ekonomin. Resultatet är ett exempel på det som sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD) lyfte i SVT:s Agenda 11 februari, där hon tydliggjorde att situationen för landets regioner är tuff men att det finns skillnader mellan regionerna. Det visar också på det ansvar som åligger regionerna själva.

Vänsterstyret i Region Uppsala har på en pressträff sagt att ”det är viktigt att det vi levererar kan finansieras av de intäkter vi får”. Med ”intäkter vi får” syftar de på skatt. Den formuleringen bör tyvärr oroa boende i Uppsala län. Senast regionen styrdes av S höjdes skatten med över en miljard kronor under en global högkonjunktur. Trots detta ökade vårdköerna kraftigt, samtidigt som plånboken tömdes.

Det tog inte heller regionstyrelsens ordförande Helena Proos (S) mer än en dag på nya posten innan hon hunnit skicka brev till statsminister Ulf Kristersson (M) och bett honom att göra jobbet åt Socialdemokraterna. Det är inte en inställning som indikerar vilja att motverka inflationen. Snarare det motsatta.

Tyvärr är det ingen inställning som är unik för Socialdemokraterna i vår region. Från S nationellt pågår ett försök att skapa bilden av att regeringen åstadkommit en sjukvårdskris. I en läsvärd ledare av Tobias Wikström i Dagens Industri gör han klart att det om något är Socialdemokraterna själva som skapar problem inom vården genom sitt agerande i regioner där de styr, med nedläggning av fungerande vård på ideologisk grund.

I Region Uppsala visar nya styret att det vill haka på trenden genom att göra en vänsterpartist till ordförande för den nämnd som ska se till att bland annat Akademiska sjukhuset sköter sitt uppdrag.

Region Uppsalas färska S-styre har redan hunnit lova guld och gröna skogar utan att kunna presentera en riktig finansiering. Vi moderater är oroliga för att den buffert som byggts upp för att möta inflationskrisen i stället kommer att slösas bort.

Det värsta scenariot enligt prognoserna är att Region Uppsala år 2033 har ett underskott på 2 miljarder kronor. Fortsätter S att lova allt åt alla så lovar de också ett underskott på 2 miljarder kronor. Detta kommer att behöva betalas tillbaka i form av nedläggning av vårdcentraler och av stora delar av kollektivtrafiken i Uppsala län.

Moderaterna har visat att vi orkar ta ansvar där vi leder. Varje skattekrona ska göra nytta inom både vården och kollektivtrafiken. Vi lovar inte allt åt alla. Om Socialdemokraterna inte orkar göra jobbet så kan de faktiskt ta friår till valet 2026 och låta Moderaterna ta över.

Invånarna ska inte behöva lida av en politisk ledning som ligger på latsidan.

Emilie Orring (M), regionråd i opposition, Region Uppsala

Cecilia Linder (M), regionråd i opposition, Region Uppsala

Ta ställning och dela artikeln