Många i Uppsala län är beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till jobb eller skola. Det är därför viktigt att det är tryggt och enkelt att resa samt att man kan förvänta sig att tåg och bussar gå i tid. Samtidigt ser vi att vänsterstyrets oförmåga att prioritera nu leder till onödiga neddragningar i tågtrafiken, och att den långsiktiga utvecklingen mot en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik äventyras.
Så ska det inte vara. Vi moderater prioriterar pendlarna och har en rad förslag på åtgärder för att kollektivtrafiken ska kunna möta invånarnas behov och bidra till ett attraktivt och friare län.
Kollektivtrafiken är en viktig del i transportsystemet och en förutsättning för hållbar tillgänglighet inom länet och till våra grannlän. Länets infrastruktur måste underhållas, byggas ut och anpassas till behoven i ett växande län, både avseende trafik på väg, räls, med båt och flyg. När tillgängligheten till arbete, studier och fritidsaktiviteter utökas, öppnas möjligheter för människor att leva och verka i hela länet. Det övergripande målet är att resor och transporter ska fungera för människor och näringslivet. Utan fungerande transporter stannar länet och läget är allvarligt med vardagspendlare som blir kvar på perrongen.
Sedan februari i år ligger ansvaret för kollektivtrafikens utveckling i händerna på det nya vänsterstyret i Region Uppsala. De har nu suttit vid makten i några månader och fått känna på det problematiska i att lova allt åt alla. Styrets politik på kollektivtrafikområdet är verkligen inget undantag.
Ett exempel är det hål på 20 miljoner kronor som vänsterstyret skapat i budgeten genom att göra bussresor på sommaren avgiftsfria för ungdomar. Det är inte något fel på intentionerna i det här eller flera andra av vänsterstyrets förslag men politik handlar om mycket mer än vad som ”låter bra”. Politik handlar om prioriteringar. Faktum är att för varje icke budgeterat krona måste den tas från något annat. Det avgiftsfria bussresorna är i sig ett beslut som förmodligen är fattat med barn och ungdomars bästa för ögonen, men det innebär samtidigt ett svek mot pendlarna i Tierp, Storvreta och Vattholma eftersom det finansieras genom neddragningar av tågtrafiken på sträckan Uppsala-Tierp.
Det råder inte heller brist på utmaningar för kollektivtrafiken som kräver ett tydligt politiskt ledarskap. Vi har en väl utbyggd kollektivtrafik men har problem med tåg som inte går i tid. Vi måste genomföra omfattande satsningar såsom utbyggnaden av järnvägen till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm och färdigställande av väg 288 som är oerhört viktigt för utvecklingen i Norduppland/Östhammar. Vi har en närhet till Arlanda, Sveriges största flygplats och en av Sveriges största arbetsplatser, men en resepolicy som hämmar flygets konkurrenskraft och klimatomställning. Till skillnad från vänsterstyret så står Moderaterna på pendlarnas sida. Med deras bästa för ögonen föreslår vi bland annat:
- Arlanda värnas genom att Region Uppsalas resepolicy ändras för att göra det enklare att bidra till flygets klimatomställning
- Satsningar för att säkra att den tågtrafik vi beställt går enligt tidtabell
- Att en ny tågdepå i Fullerö ska byggas för att långsiktigt förbättra för situationen för tågpendlarna
- Kollektivtrafiken utformas på ett sätt som gör att hela resan upplevs enkel och trygg att genomföra
När vänsterstyrets oförmåga att prioritera leder till onödiga neddragningar prioriterar vi pendlarna och en långsiktigt stark kollektivtrafik. Kollektivtrafiken måste kunna möta invånarnas behov och bidra till ett attraktivt och friare län.
Emilie Orring (M), regionråd och 2:e vice ordförande regionstyrelsen
Cecilia Linder (M), regionråd och 2:e vice ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden
Mer om vår politik: