Sedan i början av året gäller nya riktlinjer för biljettkontroller på UL:s bussar och tåg med direktiv om “flexibel” och medmänsklig hållning. Enligt siffor från Region Uppsalas förvaltning, Trafik och Samhälle, är prislappen 1 miljon kronor i månaden – det vill säga 12 miljoner kronor per år. Det är mer än den föreslagna höjningen av månadskortet, som nu väntas kosta 1 150 kronor istället för 1 100. Nu kräver Moderaterna att riktlinjerna skärps igen.
- Det ska vara tryggt att resa med vår kollektivtrafik. Självklart är inte målet att de som vill göra rätt för sig ska drabbas. Men med alltför otydliga riktlinjer öppnas också nya möjligheter för de som vill utnyttja vårt system, säger Cecilia Linder (M), oppositionsregionråd och 2 vice ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala.
Samtidigt har den styrande majoriteten (S, V, C, MP), i sin budget för 2026, föreslagit biljetthöjningar för både enkel- och månadsbiljett i kollektivtrafiken. En månadsbiljett kommer att kosta 1150 kronor och enkelbiljett 40 kronor. Moderaterna föreslår istället att biljettkontrollerna återigen skärps. Man vill även se en höjning av kontrollavgifterna för de som inte har giltig biljett i syfte att få fler att köpa biljett.
- Istället för att göra det svårare att fuska gör vänsterstyret det svårare att pendla. De miljoner som de otydliga reglerna kostar, tillsammans med vår föreslagna höjning av kontrollavgiften, hade räckt för att styret inte skulle behöva höja biljettpriserna, säger Cecilia Linder (M), oppositionsregionråd och 2 vice ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala.
- Det är anmärkningsvärt att vänsterstyret väljer att göra det enklare att fuska på bekostnad av pendlarna. Ett ytterligare exempel på att Region Uppsala behöver ett nytt politiskt ledarskap. I Moderaternas budget visar vi ett tydligt alternativ till styrets försämringar, säger Emilie Orring (M), oppositionsregionråd och gruppledare i Region Uppsala.
Fakta
- Den 19 december 2024 beslutades att biljettkontroller ombord på UL:s bussar och tåg ska genomföras med en flexibel och medmänsklig hållning och utgå från en tilltro till resenärernas vilja att göra rätt. Reglerna gäller sedan 10 mars 2025.
- I Trafik- och samhällsutvecklingsnämndens tertialrapport framgår att intäkter under årets första fyra månader är 3,7 miljoner kronor under budget kopplat till de nya reglerna för kontrollavgifter.
- År 2023, när Socialdemokraterna var i opposition, genomförde de en namninsamling mot att biljettpriserna skulle kosta 39 kronor. I sitt budgetförslag inför 2026 föreslås biljetthöjningar på enkelbiljett från 39 kronor till 40 kronor och periodbiljett från 1100 kronor till 1150 kronor.
- Moderaterna föreslår, i sin budget, bibehållna biljettpriser. I stället vill de öka intäkterna genom att skärpa riktlinjerna för biljettkontroller, höja kontrollavgifterna för att få fler att köpa giltig biljett samt genom åtgärder för att öka reklamintäkterna.
- Läs Moderaternas budget i sin helhet: Mer vård, mindre administration – om Moderaterna styrt | Moderaterna Uppsala Län
- Region Uppsalas budget ska beslutas på regionfullmäktige den 10-11 juni.
Kontaktpersoner
Cecilia Linder
Oppositionsregionråd, trafik- och samhällsutvecklingsnämnden (M), Region Uppsala
Telefon: 076-134 59 83
E-post: [email protected]
Emilie Orring
Oppositionsregionråd och gruppledare (M), Region Uppsala
Telefon: 076–785 41 72
E-post: [email protected]
Daniel Strandberg
Politisk sekreterare (M), Region Uppsala
Telefon: 072–202 15 25
E-post: [email protected]
Bilagor
Bild från tertialrapporten som visar på minskade intäkter från kontrollavgifter
