4 augusti, 2025

Det behövs en trafikpolitik som sätter pendlare och framkomlighet i fokus

Höjda biljettpriser, ökat fuskåkande och byggkaos som försämrar framkomligheten i Uppsala– medan vänsterstyret satsar miljoner på ett cykelkansli utan tydligt uppdrag. Vi moderater vill ha en trafikpolitik som sätter pendlarna och framkomligheten först. Emilie Orring och Cecilia Linder skriver på UNT Debatt.

I Uppsala län har vi Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Det låter bra – men det är en klen tröst för den som ännu en morgon oroar sig över om bussen kommer i tid eller om tåget återigen är försenat. För dig som pendlare spelar det ingen roll hur många bussar som rullar i länet, om du inte upplever det som tryggt, enkelt och pålitligt att resa. Uppsala växer och det byggs mycket. Det innebär också att stora delar av staden förvandlas till en byggarbetsplats, där framkomligheten försämras. Då måste politiken ta ansvar och kompensera för de problem som uppstår. Tyvärr ser vi inga sådana initiativ från Region Uppsalas vänsterstyre. Vi moderater vill se en trafikpolitik som sätter pendlarna först och där det är lätt att ta sig fram oavsett trafikslag.

Försvåra för fuskarna – inte pendlarna

I stället för att försvåra för pendlarna vill vi moderater försvåra för fuskarna. Trots att det rödgröna styret tidigare förespråkade ett biljettpris på max 30 kronor, har man nu beslutat att höja priset på en enkelbiljett i UL-trafiken till 40 kronor. Ett märkligt löftessvek samtidigt som det finns andra åtgärder att vidta. Vi vill höja kontrollavgiften för fuskåkare i stället för att höja biljettpriset för dem som gör rätt. Från dagens kontrollavgift på 1500 kronor till 1 850 kronor.

Fuskåkande skapar otrygghet i kollektivtrafiken. Nyligen rapporterade UNT om trenden där fler och fler Uppsalabor vägrar köpa bussbiljett, något som går ut över resenärerna och skapar frustration och osäker arbetsmiljö för chaufförerna. Detta är något vi inte kan blunda för. Utöver höjd kontrollavgift vill vi skärpa riktlinjerna för biljettkontroller. Sedan vänsterstyret införde ”flexibla biljettkontroller” har regionen tappat 1 miljon i månaden. Att skärpa riktlinjerna är en rimlig och nödvändig åtgärd som både ger ökade intäkter och skickar en tydlig signal om att kollektivtrafiken bygger på att alla gör rätt för sig. Vi vill öka tryggheten i kollektivtrafiken. Fler ska välja att köpa biljett. Med våra förslag hade man inte heller behövt höja biljettpriserna.

Framkomligheten i Uppsala måste förbättras

Samtidigt som pendlarna pressas av höjda priser och försämrad framkomlighet väljer styret att satsa på administration. Ett särskilt uppseendeväckande exempel är att man vill inrätta ett cykelkansli, samtidigt som trafiken i centrala Uppsala står stilla. Medan du fastnar i köer och får se hur busslinjerna behöver dras om till följd av alla infrastrukturprojekt som pågår i Uppsala, väljer Region Uppsalas styre att lägga miljoner på att inrätta cykelkansli med oklart uppdrag. Vänsterstyret får gärna förklara hur ett administrativt cykelkansli ska göra det bättre och enklare för resenärerna.

Moderaterna föreslår i stället en satsning för att förbättra framkomligheten i Uppsala – pengar som kan gå till omlagda körvägar, tillfälliga åtgärder och bättre trafiklösningar under byggtid. För oss är det viktigt att den som är beroende av bilen, bussen eller tåget till jobbet kan göra det även när det byggs och utvecklas.

Tyvärr ser vi hur vänsterstyrets politik förvärrar läget i hela regionen. Vi säger nej till den utvecklingen.

För oss är det självklart det ska vara enkelt att ta sig fram i vårt län, oavsett om du kör bil till jobbet, cyklar till skolan eller tar bussen till ditt läkarbesök. Region Uppsala ska underlätta människors liv, inte utgöra ett hinder. Moderaterna står upp för länets pendlare och för en politik där framkomlighet går före symbolprojekt och kortsiktiga prioriteringar.

Emilie Orring (M), Oppositionsregionråd, 2e vice ordförande regionstyrelsen

Cecilia Linder (M), Oppositionsregionråd, 2e vice ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden

Ta ställning och dela artikeln