Mindre byråkrati, mer byggfrihet!

Nu gör regeringen det enklare för dig som husägare att bygga på din egen tomt med mindre administrativt krångel.

Bland annat föreslås:

  • Att kunna bygga en komplementbyggnad utan bygglov på upp till 30 kvm inom detaljplan respektive 50 kvm utanför detaljplan.
  • Att kunna göra en tillbyggnad på upp till 30 kvm utan bygglov.
  • Att kunna ändra fasaden på en- och tvåbostadshus utan bygglov, vilket gör det enklare att sätta upp solceller eller måla om.

De nya reglerna föreslås träda i kraft 1 oktober 2025.