26 oktober, 2022

Roland Gustbée – Ny ordförande i regionfullmäktige

– Efter många år som regionråd ser jag fram emot ett nytt och annorlunda uppdrag som regionfullmäktiges ordförande. Det är ett hedersuppdrag att bli föreslagen till ordförande i regionens högsta beslutande organ. Samtidigt kommer det nya uppdraget tillåta mer tid till barnbarn och annat som blir allt viktigare i livet, säger Roland Gustbée i en kommentar.

Roland som har jobbat i medborgarnas tjänst under en lång tid, trappar nu ner som heltidspolitiker när han lämnar sin regionrådspost för att ge mer tid till nya möjligheter i livet. I den nya rollen som regionfullmäktiges ordförande kommer Roland att leda arbetet i det parlamentariska organet, men också representera regionen i olika sammanhang.Roland har en otrolig bakgrund inom det politiska arbetet, bland annat som ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden, ordförande i Regionförbundet södra Småland och som vikarierande Riksdagsledamot.

Presidiet i sin helhet ser ut enligt följande: Roland Gustbée (M), ordförande, Gunnar Nordmark (L) 1:e vice ordförande och Michael Sjöö (S) 2:e vice ordförande.