8 april, 2024

Ida Eriksson föreslås till nytt förstanamn i Region Kronoberg

Valberedningen för Moderaterna i Region Kronoberg föreslår enhälligt Ida Eriksson till nytt förstanamn.

”Ida Eriksson är en rak och tydlig ledare som håller på med politik för att lösa problem. Ida är idag ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden. Hon har tidigare varit ordförande i Växjö kommuns största nämnd, utbildningsnämnden, och i regionens kulturnämnd. Hon har en stark förankring i partiet, bland annat som länsordförande för Moderatkvinnorna.” säger Oliver Rosengren, förbundsordförande och valberedningens ordförande.

Moderaternas fullmäktigegrupp i Region Kronoberg beslutade på söndagskvällen enhälligt att ingå samarbetsavtalet Ansvar för Kronoberg med Socialdemokraterna. Läs mer. En konsekvens är att Ida Eriksson föreslås till regionstyrelsens förste vice ordförande, regionråd och att fortsätta som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

”Det är en stor ära att föreslås till Moderaternas nya förstanamn. I det rådande läget behövs stabilitet och handlingskraft. Jag är därför stolt över den nya Majoriteten och ser fram emot att förverkliga våra gemensamma åtaganden i Ansvar för Kronoberg. Nu ska vi genomföra politik för Kronobergarnas bästa.” säger Ida Eriksson, valberedningens förslag till nytt förstanamn i Region Kronoberg.

Presskontakt:

Ida Eriksson