2 mars, 2022

Sänk skatten på el och bränsle

Det har aldrig varit så dyrt att tanka bilen. Dieseln kostar för första gången i historien över 25 kronor litern. Det slår hårt mot gotlänningar som är beroende av bilen för att klara sin vardag.

Rysslands invasion av Ukraina har lett till att oljepriserna stigit globalt. Men den främsta orsaken till chockpriserna är aktiva val och beslut som den socialdemokratiska regeringen fattat. Exempelvis har de höjt skatterna på bensin och diesel – sju år på raken. Vi vill istället sänka skatten på bensin och diesel, så att du inte ska behöva ha ont i magen när du tankar bilen. För även om vi såklart vill ställa om fordonsflottan till mer hållbara bränslen – som el och vätgas – så kommer det ta lång tid innan den omställningen är fullt genomförd.

Om fler ska ha råd att leva och bo på hela Gotland krävs det att vi gör flera saker, så att levnadskostnaderna inte tränger undan allt annat:

Sänk bensin- och dieselskatten mer än idag

Se över reduktionsplikten så att bensin och diesel kan bli 5 kr billigare

Slopa elskatten när elpriserna sticker iväg

Våra riksdagskandidater

När det verkligen gäller har inget parti velat sänka skatten på bensin och diesel lika mycket som Moderaterna. Vi lovar att fortsätta jobba för alla människor som är beroende av bilen i sin vardag.

Jesper Skalberg Karlsson

Inger Harlevi