Du besöker nu Moderaterna på Gotland.

Jesper Skalberg Karlsson

Riksdagskandidat

Jesper Skalberg Karlsson är Gotlandsmoderaternas toppkandidat till riksdagen.

Mellan 2014 och 2018 var Jesper riksdagsledamot för Gotlands län. Hans arbete för gotländsk elförsörjning och konkurrenskraftig färjetrafik har gjort honom till den mest aktiva ledamot Gotland haft i riskdagen – någonsin. Oavsett om man mäter antal motioner eller debatter är Jesper den som arbetat hårdast för Gotlands frågor i riksdagen.

År 2015 valdes Jesper till förbundsordförande för Moderaterna på Gotland, en post han fortfarande har. År 2018 när Moderaterna tappade sitt riksdagsmandat bytte Jesper uppdrag och blev gruppledare för Moderaterna i regionfullmäktige på Gotland. Sedan 2018 styr Moderaterna på Gotland – tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Jesper är vice ordförande i regionstyrelsen och betecknas regionråd i sin arbetsbeskrivning.

I valet 2022 är Jesper Skalberg Karlsson vår toppkandidat till riksdagen. Hans löfte till alla gotlänningar är att fortsätta jobba hårdast för Gotlands frågor, exempelvis kring att Gotlandstrafiken ska fortsätta gå i 28 knop och att priserna ska hållas nere för resenärer och gods. Men också att den tredje elkabeln ska börja byggas innan mandatperioden är slut, för att säkra trygg tillgång till el.

Sedan tidigare jobbar Jesper också för att stoppa Socialdemokraternas planer på att lägga ned Bromma flygplats, samt på att motverka Miljöpartiets plan att lägga ned Cementa.