Du besöker nu Moderaterna på Gotland.

Jesper Skalberg Karlsson

Förbundsordförande

Jesper Skalberg Karlsson är riksdagsledamot och förbundsordförande för Moderaterna på Gotland.

Jesper gick med i Moderaterna år 2010 och valdes till ordförande för MUF Gotland år 2011. Under hans två år som ordförande mer än fördubblades medlemsantalet. Efter att ha avgått som ordförande år 2013 har Jesper valts till sammankallande i valberedningen för MUF-distriktet, en post han fortfarande innehar.

År 2014 var Jesper anställd av Moderaternas riksorganisation, där han arbetade med omvärldsbevakning och sociala medier. Samtidigt engagerade sig Jesper i Moderata Studenter, som är Moderaternas studentförbund.

Mellan 2015 och 2018 var Jesper riksdagsledamot för Gotlands län. Hans arbete för gotländsk elförsörjning och konkurrenskraftig färjetrafik har gjort honom till den mest aktiva ledamot Gotland haft i riksdagen – någonsin. Oavsett om man mäter antal motioner eller debatter är Jesper den som arbetat hårdast för Gotlands frågor i riksdagen.

År 2015 valdes Jesper till förbundsordförande för Moderaterna på Gotland, en post han fortfarande innehar. När Moderaterna tappade sitt riksdagsmandat i valet 2018 bytte Jesper uppdrag och blev gruppledare för Moderaterna i regionfullmäktige på Gotland. Mellan 2018 och 2022 styrde Moderaterna på Gotland – tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Under perioden var Jesper gruppledare för den moderata fullmäktigegruppen, vice ordförande i regionstyrelsen och betecknades som regionråd i sin arbetsbeskrivning.

Jesper var Gotlandsmoderaternas toppkandidat till riksdagen i valet 2022, och valdes till riksdagsledamot den 11 september. Den enda moderata riksdagsledamot som hade en högre andel personkryss än Jesper var partiledaren Ulf Kristersson. Totalt 19,47 % av de gotlänningar som röstade på Moderaterna satte ett kryss framför Jespers namn.