28 februari, 2022

Regionens ledamöter kräver att utesluta Kaliningrad

Med anledning av den pågående ryska invasionen av Ukraina har röster väckts att utesluta Kaliningrad ur samarbetet i Euroregion Baltic. Ledamöterna från Region Kronoberg är överens om att kräva en uteslutning. Svenska regioner som är med i samarbetet har träffats och det finns ett rungande konsensus om att utesluta Kalingrad från Euroregion Baltic snarast.

– Rysslands invasion av Ukraina gör det omöjligt för Region Kronoberg att ha ett samarbete med den ryska regionen Kaliningrad. Vi kräver därför att Kaliningrad utesluts ur Euroregion Baltic, säger Roland Gustbée ledamot i Euroregion Baltic och gruppledare för Moderaterna i Region Kronoberg.

– Den ryska invasionen av Ukraina är folkrättsvidrig och måste fördömas av hela världen. Region Kronoberg samarbetar med regionerna kring södra Östersjön i olika frågor. För att markera hur allvarligt vi ser på Rysslands agerande har vi idag begärt att Kaliningrad, som är en del av samarbetet Euroregion Baltic, ska uteslutas, säger Robert Olesen (S) gruppledare för Socialdemokraterna i Region Kronoberg och partidistriktets ordförande.

Alla partier är överens om detta krav. Det här kravet har också lyfts fram av Warmia-Mazury regionen i Polen.

Region Kronoberg är medlem i Euroregion Baltic som är ett samarbetsorgan för att utveckla det regionala samarbetet i sydöstra Östersjöområdet. Det var det första Eurosamarbetet som inkluderade en partner från ryska federationen när Kaliningrad blev medlemmar.

För mer information:

Roland Gustbée (M), gruppledare för Moderaterna i Region Kronoberg, 073-368 74 14

Robert Olesen (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Region Kronoberg och partidistriktets ordförande, 076-720 76 15

Ta ställning och dela artikeln