11 mars, 2024

Socialdemokraterna har under många år gjort alldeles för lite

Replik i debatt rörande svens rikspolitik, tidigare inlägg publicerat 5 mars.

De socialdemokratiska riksdagsledamöterna Kronstål, Naraghi och Petersson påstår i en sällsynt dåligt tajmat debattinlägg att statsminister Ulf Kristersson sviker sitt löfte om att regeringen kommer skjuta till medel till landets regioner.

Den som – till skillnad från länets socialdemokratiska riksdagsledamöter – håller sig uppdaterad i nyhetsflödet vet att deras påstående helt enkelt inte stämmer. Regeringen meddelade nyligen ett utökat statsbidrag på 6 miljarder kronor till sjukvården. För Region Kalmar län innebär det ett tillskott på 155,2 miljoner kronor.

Det kan i sammanhanget vara på sin plats att påpeka att socialdemokraterna i sitt inlägg konsekvent kallar regeringen för ”SD-regeringen”, trots att SD inte sitter i regeringen. Om detta är ett försök att nedvärdera regeringspartierna eller ännu ett uttryck för deras bristfälliga omvärldsbevakning låter vi vara osagt.

När nyheten om de utökade statsbidragen presenterades blev svaret från andra, mer nyhetsintresserade socialdemokrater, att satsningen är ”för lite och för sent”. Detta mantra återkommer ständigt när borgerliga regeringar gör satsningar. I själva verket är det många gånger regionerna – även Region Kalmar län – som gjort för lite och för sent för att komma till rätta med sin ekonomi.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Kalmar län har gjort ett underskott på hundratals miljoner under många år. Detta har socialdemokraterna låtit fortgå eftersom regionen trots allt kunnat visa på ett överskott tack vare att börsen gått bra och ökat värdet på regionens aktiekapital.

När tiderna nu blivit tuffare på grund av den höga inflation som den socialdemokratiska regeringen lämnade efter sig avslöjas regionens ekonomiska situation som det luftslott det är.

Resultaten har tyvärr inte låtit vänta på sig. Stängda vårdplatser. Längre väntetider på ambulans. Nedlagda avdelningar. Nu vidtas en mängd panikåtgärder för att försöka komma tillrätta med underskottet som varit känt i över ett decennium. Det, om något, är för sent och ett resultat av att socialdemokraterna i Region Kalmar län under många år gjort alldeles för lite.

Jimmy Loord (KD), oppositionsregionråd med ansvar för hälso- och sjukvård

Malin Sjölander (M), vice ordförande regionstyrelsen