2 maj, 2023

Släpp prestigen och hjälp flyktingarna från Ukraina

Replik på debattinlägg rörande kommunpolitiken i Kalmar. Tidigare inlägg 14 april. Inte sällan tycker höger- och vänstersidan olika inom politiken, men i vissa frågor är det, åtminstone för Kalmaralliansen (M, KD och L), viktigt att stå enade över parti- och blockgränser.

I de större frågorna där vi tycker lika, finns det ingen anledning att bråka eller krångla. Lägger vänstermajoriteten fram förslag som Kalmaralliansen kan ställa sig bakom, röstar vi såklart för. Tyvärr går det att se en skiljelinje här. Den skiljelinje som egentligen borde gå vid olika politiska uppfattningar, går vid prestige och vem som lägger förslagen.

Kalmaralliansen har lagt förslag om att erbjuda ukrainska flyktingar SFI (Svenska för invandrare). Vi vill arbeta inkluderande och integrerande. Det sista flyktingarna från Ukraina behöver är barriärer mellan dem och övriga samhället. Barriärer som tyvärr ser ut att bli verklighet med vänstermajoritetens styrning.

Vad som på förhand såg ut att bli ett förslag alla partier kunde ställa sig enade bakom, blev i stället nämndens hittills längsta och mest omstridda förslag. Från S, C och V kunde man höra att förslaget endast skulle anses vara besvarat. På ren svenska: förslaget skulle avslås och inte göras någonting med. Anledningen? Det fanns ingen konkret ekonomisk kalkyl att utgå från. Vad skulle kostnaden bli?

Det kan tyckas vara en relevant fråga att ställa. En fråga som utan några som helst problem går att utreda. Hade däremot vänsterstyret varit seriösa med sin kritik om att “den ekonomiska biten behöver utredas” innan förslaget klubbas, hade de yrkat på återremiss. Något som påpekades otaliga gånger, men utan någon som helst respons.

Samma majoritet som för bara några veckor sedan valde att lägga pengar på skyltar med “peppande budskap” likt, “du är sååå bra!” på kommunens cykelvägar, grämer sig nu över kostnaden kring SFI för människor som flytt Rysslands blodiga invasionskrig. Bluffen är synad; när förslagen inte kommer från de egna leden, ja då är det en smärre omöjlighet att rösta ja. Kalmaralliansen är däremot tydliga: när det kommer till vad som faktiskt är bäst för människor bör prestige läggas åt sidan.

Hanne Lindqvist (M), oppositionsråd Kalmar kommun

Christopher Dywik (KD), oppositionsråd Kalmar kommun