20 december, 2022

Julbrev från förbundsordförande

Kära moderatvänner!

Om några dagar kan vi alla lägga årets hårda arbete bakom oss och se fram emot en välförtjänt julledighet med nära och kära. Jag tycker att alla vi Moderater i Kalmar län ska ge oss själva ett extra stort leende och en dunk i ryggen – det jobb vi gjort tillsammans under året är helt enastående. Ni ska alla ha en eloge och ett stort, stort tack för allt ni åstadkommit under detta viktiga valår.

Just nu, när året är som mörkast, kan de soliga veckorna under årets valrörelse kännas långt borta men det är så många ljusa, roliga och soliga minnen jag bär med mig. Framförallt minns jag känslan av gemenskap som vi äntligen lyckades uppbåda i hela länet. Vi hjälptes åt att bedriva kampanjer tillsammans och lyckades skapa en otroligt fin lagkänsla. Jag tror att just den faktorn är viktig för att nå framgång i valen, men också att vi Moderater i hela länet var väl förberedda inför valåret. Vi hade politiken som väljarna efterfrågade, svaren på många av väljarnas frågor och fick förtroende från fler väljare än vanligt.

Vi ska inte glömma att vi i princip gick framåt i alla valen. Trots att vi inte lyckades ingå i majoritetsstyren överallt blev vårt parti en av valets stora vinnare i länet. Idag har vi en moderat kommunstyrelseordförande (grattis Västervik) och en moderatledd regering. I flera andra kommuner och även regionen är det inte långt ifrån ett borgerligt styre och vi kommer att lyckas med detta i valet 2026. Det är jag helt säker på.

Jag vill även passa på att tacka våra tjänstepersoner: Marcus, Måns, Ellinor och Helena som gör ett otroligt jobb när det gäller att gå alla våra viljor till mötes. Utan er skulle vi vara väldigt vilsna. Slutligen vill jag tacka alla er andra för era samtal, mail, meddelande, inspel, förbättringsförslag och dunkar i ryggen. Tillsammans är vi ett oslagbart lag.

Se nu till att samla nya krafter under helgerna så ser jag fram emot att träffa er alla 2023!

God jul och Gott nytt år,

Malin Sjölander