5 december, 2022

Centerpartiet har bromsat utvecklingen

Regionpolitik, debatt på inlägg om regional utveckling, publicerat 17 november.”Karin Helmersson (C) företräder ett parti som fick underkänt av väljarna och behöver ägna sig åt självrannsakan. I stället gör hon ett debattinlägg späckat av värsta sortens valrörelseretorik, skrämselpropaganda och rent hittepå.”

Helmersson beskriver regeringens budget som ”sveket mot länet”. När det var hennes parti som stöttade den förra regeringen, vars politik försatt Sverige i en situation med elkris, skenande bränslepriser, växande gängkriminalitet och havererad integration. I regionen var C beredda att offra en upprustning av länets vägar och järnvägar för en mångmiljardsatsning på nya spår för höghastighetståg mellan storstäderna, samtidigt som man sa nej till alla förslag från oss partier i opposition om att utveckla länet.

Det blir komiskt när Helmersson ska berätta vad hon åstadkommit för länet och räknar upp flera insatser som började med förslag från Moderaterna och Kristdemokraterna, röstades ner men återkom långt senare som majoritetsförslag. För länets bästa får vi hoppas att regionmajoriteten kan lägga prestigen åt sidan denna mandatperiod och säga ja till goda förlag från oppositionen.

Sveriges nya regering, till skillnad från den förra och dess stödpartier, blundar inte för de stora samhällsutmaningarna och har pekat ut viktiga reformer som behöver göras. Satsningarna i den första budgeten begränsas av världsmarknadsläget, som de flesta förstår, men ligger i linje med vad som utlovades i valrörelsen. Där ingår bland annat sänkta drivmedelspriser, riktat stöd till jord- och skogsbruk, satsningar på grön omställning, förstärkt reseavdrag och mer pengar till underhåll av vägar.

Det enda som är ”borta”, som Helmersson skriver, verkar vara hennes egna läsglasögon. Att hon vill gå ännu fortare fram i reformarbetet än landets nya regering är berömvärt, om än en smula populistiskt. Hon skulle nå större framgång om hennes parti kom ner från sina höga hästar och blev en del av borgerligheten igen.

Pär-Gustav Johansson (M), oppositionsråd

Carl Dahlin (M), oppositionsråd