1 september, 2022

Äntligen: moderat förslag ger företag i länet utvecklingsmöjligheter!

Det var fyra år sedan Moderaterna kom med idén första gången i ett gemensamt budgetförslag med Kristdemokraterna och regionmajoriteten röstade nej. Nu blir det efter mycket politiskt motstånd från majoriteten möjligt för unga företag i hela länet att få hjälp med affärsutveckling när Region Kalmar län skriver avtal med Kalmar Science Park som ska ansvara för en så kallad regional inkubatorprocess.

– Jag tycker naturligtvis det är riktig roligt att vårt förslag äntligen ser ut att bli verklighet och att regionen nu kommer att kunna hjälpa fler unga företag i hela länet att växa och utvecklas. Fler och växande företag som skapar tillväxt, fler jobb och större skatteintäkter är en förutsättning för att på sikt kunna trygga sjukvården i länet, säger Pär-Gustav Johansson (M), oppositionsråd och vice ordförande regionala utvecklingsnämnden.

­- Samtidigt konstatarer jag majoritetens ryggradsreflex att säga nej till allt vi föreslår ännu en gång har bromsat utvecklingen i länet. En regional inkubatorprocess hade varit på plats för länge sen om majoriteten sagt ja när vi la förslaget första gången, 2018. Efter det har de sagt nej en gång till, 2019, och svarat med ett utredningsuppdrag 2020. Den här regionen behöver en politisk ledning som fokuserar på att skapa bättre förutsättningar för tillväxt, men också bejakar goda förslag från oppositionen, fortsätter Malin Sjölander (M), vice ordförande regionstyrelsen.

– Vi har varit tydliga med att det här måste bli en process för hela länet och involvera andra aktörer i det regionala stödsystemet. Att Science Parks kontor ligger i Kalmar får inte upplevas som ett hinder om man är företagare i Vimmerby eller Högsby, avslutar Pär-Gustav Johansson.

Ta ställning och dela artikeln