5 september, 2022

Vi behöver förändring i höst

Idag skriver Ingemar Lundqvist (M) i Gotlands Tidningar om att Sveriges och Gotlands landsbygder behöver förändring i höst. Du kan läsa artikeln här:

Centerpartiet har en bra politik på många områden, men nu har man gått in i en återvändsgränd. Partiet hade kunnat få mycket gjort tillsammans med partier som tycker likadant. Men med det nya sällskapet på vänstersidan blir det nog inte mycket utfört.Annie Lööf lovade för några år sen landets skogsägare stärkt äganderätt. Men resultatet blev ett regeringsförslag om att tvångsinlösa tusentals markägares skog i norra Sverige. Hon lovade att liberalisera strandskyddet för att underlätta byggande, men det blev istället striktare strandskydd i områden där folk vill bo och mer makt åt länsstyrelsen.

Annie Lööf lovade att stärka konkurrenskraften för jordbruket, men kampanjar i valet för en statsminister som orsakar miljarder i elkostnader för jordbruket. Allt det här hände innan Vänsterpartiet ställde sina ultimativa krav på att budgetförhandla och sitta i en socialdemokratisk regering efter valet. Ska även Miljöpartiet vara med i den regeringen blir det varken lägre skatter, friare företagande eller minskat regelkrångel.

Det är förståeligt att många som tidigare röstat på Centerpartiet är besvikna. Men det finns andra borgerliga partier att rösta på – exempelvis Moderaterna. Om fler lånar ut sin röst till Moderaterna det här valet kan partiet fortsätta samarbeta med Centerpartiet och Socialdemokraterna i Nato-frågan. Men också garantera att varken Vänsterpartiet eller Miljöpartiet får veto över en ny borgerlig regering.Om man vill ha ny riktning och en annan regering, låna ut rösten till Moderaterna. Vi måste få en regering som kan få något gjort efter valet i höst.

Ingemar Lundqvist (M)
Lantbrukare i Hejde