Jesper skalberg karlsson bensin och dieselpriser

12 december, 2023

Politik spelar roll

Det är åtgärder som dessa som säkerställer att det fortsatt går att leva utanför städerna.

Förra året gick Moderaterna ut med vallöftet att vi skulle lägga om politiken så att dieseln kunde bli 5 kronor billigare per liter, så att människor som är beroende av bilen kan få vardagen att gå ihop. Vänsterpolitiker och andra tyckare sa att det var både omöjligt och oönskat att ställa ut såna löften. De tyckte det var okej att Sverige var på väg i hög fart mot drivmedelspriser på över 30 kronor litern.

Sedan dess har vi bytt regering. Skatten på bensin kommer nu att sänkas med 2,64 kr per liter år 2024 och ytterligare 0,75 kr året därpå. Skatten på diesel sänks också, med 1,34 kr från 1 januari 2024 (till EU:s lägstanivå). Sådana åtgärder, som säkerställer att det fortsatt går att leva utanför städerna, hade varit omöjliga om vi inte bytt regering förra året.

Dessutom ska reduktionsplikten – tvingande lagstiftning att blanda in rekordmycket dyra biodrivmedel – justeras ned vid årsskiftet. Detta har expertmyndigheten Konjunkturinstitutet granskat särskilt, och idag släppt en rapport kring. Slutsatsen är denna:

”På längre sikt är det Konjunkturinstitutets bedömning att en sänkning av reduktionsplikten till 6 procent kan sänka dieselpriset med omkring 5 kronor.”

Vi lovar inte allt till alla, men vi håller det vi lovar.

Jesper Skalberg Karlsson, Riksdagsledarmot