26 augusti, 2022

M drev på för nytt Solbergabad

Björn Jansson (S) har i en nyligen publicerad artikel kritiserat Moderaterna för att löften om nya idrottsanläggningar aldrig blir verklighet. Idag har Gotlands Tidningar publicerat ett svar, från Niklas Carlberg (M). Du kan läsa artikeln här:

Den före detta Gotlandspolitikern Björn Jansson (S) skriver på Gotlands Folkblad den 16 augusti att inget händer med Moderaternas löften om nya idrottsanläggningar. Han menar att vi lovat samma saker i 20 år men att inget händer. Det är inte korrekt.

Under mandatperioden 2018-2022 har Moderaterna varit drivande i frågan om att ersätta Solbergabadet med en ny simhall för simundervisning och föreningsliv. Nu har äntligen beslutet tagits och kommer verkligen att bli av. Det är en historisk investering på lite mer än 200 miljoner kronor, och något som borde gjorts för länge sedan.

Att det blir ett badhus för simundervisning och föreningsliv är viktigt – under den mandatperiod då Björn Jansson (S) styrde utredde man istället ett kommunalt äventyrsbad för långt över 300 miljoner kronor. Men det blev det inget av, och det är nog skattebetalarnas plånböcker tacksamma för.

Vidare har vi fört in frågan om nya isytor i diskussionen kring Region Gotlands framtida investeringsplan. Dessutom planeras två nya idrottshallar som ska lätta trycket på skolans lokaler. Så visst händer det en hel del på området, om man sätter sig in i frågan.

Niklas Carlberg (M)
Kultur- och fritidsberedningen