11 augusti, 2022

S-löften har kort hållbarhetstid

Idag skriver Jesper Skalberg Karlsson (M) ett svar till Erik Fransson (Gotlands Folkblad), som menar att Moderaterna är oärliga om fastighetsskatten. Du kan läsa artikeln här:

Den 9 augusti skriver Erik Fransson att jag är oärlig när jag informerar om att Socialdemokraterna kan återinföra fastighetsskatten efter valet. Fransson menar att Socialdemokraterna aldrig kommer återinföra fastighetsskatten eftersom partiet har ett kongressbeslut på att den inte ska återinföras. Det förtjänar att bemötas.

Jag och många med mig vet att Socialdemokraternas kongressbeslut inte är särskilt långlivade. Partiet har tidigare lovat att inte höja skatterna på drivmedel, partiet har lovat att behålla värnskatten och man har sagt att något Nato-medlemskap kommer det aldrig bli med en S-ledd regering. Ändå har skatterna på drivmedel höjts varje år, värnskatten tagits bort för att blidka samarbetspartierna och under våren skickades en ansökan till Nato. Löften från kongresserna har helt enkelt kort hållbarhetstid. När det gäller att sy ihop ett regeringsunderlag tillåts inga tidigare löften stå i vägen.

När det gäller fastighetsskatten så står förslaget högt på önskelistan hos S-politikerna. Stora partidistrikt som Stockholm och Skåne vill ha tillbaka skatten. Distriktet Stockholm leds dessutom av migrationsminister Anders Ygeman (S). Även andra i regeringen är positiva till fastighetsskatten. När SVT frågat socialdemokratiska politiker (2021) säger 58 procent att de vill ha tillbaka skatten.

Dessutom vill både Miljöpartiet och Vänsterpartiet ha tillbaka fastighetsskatten. När Sveriges Radio frågar ut statsminister Andersson (S) den 9 augusti säger hon tydligt att alla skattehöjningar finns med på förhandlingsbordet inför den kommande regeringsförhandlingen. För statsministern finns inga röda linjer mot en ny fastighetsskatt.

Oavsett vilka löften Erik Fransson ställer ut på sin ledarsida är det tydligt att Andersson (S) håller öppet för en ny fastighetsskatt. Det är en fortsättning på den inslagna vägen från de senaste mandatperioderna, där hon som finans- och statsminister höjt eller infört 46 skatter. 18 000 kronor per år kostar de nya skatterna för en vanlig tvåbarnsfamilj. Räknar vi in elkostnaderna som skenat till följd av nedlagd kärnkraft är det närmare 28 000 kronor. Därutöver skulle ny fastighetsskatt kosta cirka 20 000 kronor per år för en genomsnittlig villa på Gotland.

De partier som vill ha maktskifte är däremot överens: Sverige behöver inte en ny fastighetsskatt. Vi behöver i stället lätta trycket på hushållen, få fart på tillväxten, sätta människor i arbete och säkra intäkterna till framtidens välfärd. Det är vad vår valrörelse handlar om.

Jesper Skalberg Karlsson (M)
Riksdagskandidat

Ta ställning och dela artikeln