31 augusti, 2022

Företagarna: våra vardagshjältar

Idag skriver Gotlandsmoderaternas toppnamn i valet till regionfullmäktige i Gotlands Allehanda, om företagande och företagare. Du kan läsa artikeln här:

Företagare är våra sanna vardagshjältar! De levererar service, varor och tjänster som efterfrågas och är oumbärliga i vårt samhälle. Företagen och dess medarbetare bidrar kraftfullt till vår gemensamma välfärd. De skapar skatteintäkter, som går till skola, vård och äldreomsorg. I grund och botten klarar välfärdssamhället sig inte utan framgångsrika företag. Det borde vara uppenbart för alla men är det tyvärr inte.

Alla tjänar på att det går bra för företagen på Gotland. Av dessa skäl är det viktigt att politiker har företagen för sina ögon och arbetar för ett gott företagsklimat med allt från mindre regel- och myndighetskrångel till god infrastruktur. Nya jobb kan inte kommenderas fram. De uppstår när företag växer och företagare vågar anställa. På Gotland arbetar fyra av fem i småföretag – det säger något om hur viktiga företagarna är.

En god dialog och tillit mellan politiker, tjänstemän och företagare gör att vi kan nå ännu längre. Om Regionen låter verksamheter som kan bedrivas av företagare göra det och dessutom ha sunt förnuft i kravställningar i upphandlingar kommer man en bra bit på vägen. Det är politikens ansvar att skapa rätt förutsättningar så att företag kan utvecklas och växa. Moderaterna vill ge företagen möjlighet att växa!

Mariette Nicander

Andreas Unger