8 september, 2022

Rösta M för säkerhets skull

Idag skriver vår toppkandidat till riksdagen Jesper Skalberg Karlsson och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i Gotlands Allehanda, om vad valet på Gotland verkligen betyder. Du kan läsa artikeln här:

Det har blivit dyrt att vara gotlänning. Magdalena Andersson har gett Sverige rekordhöga elpriser, för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har lagt ner fungerande kärnkraft. Det slår hårt mot både södra Sverige och elprisområde 3, där Gotland ingår. Priserna har skjutit i höjden efter att Ringhals 1 och 2 lades ner.

Socialdemokraterna har dessutom skapat rekordhöga bensin- och dieselpriser. De har tvingat Sverige att blanda in mycket mer biodrivmedel än EU:s lägstanivå. Socialdemokraterna och Centerpartiet går båda två till val på att öka inblandningen och därmed höja dieselpriset med 5 kronor per liter under nästa mandatperiod. Det kommer Moderaterna aldrig att tillåta, istället vill vi minska inblandningen och sänka priset vid pump för diesel med 5 kronor litern.

Sverige har EU:s fjärde högsta arbetslöshet. 700,000 utrikes födda kan inte försörja sig själva. Alla kan inte jobba – men om invandrade jobbade lika mycket som inrikes födda skulle vi varje år spara skattebetalarna 57 miljarder kronor. Det är tillräckligt mycket pengar för att finansiera hela försvarsupprustningen, rejäla inkomstskattesänkningar på låga inkomster och historiska satsningar på till exempel Polisen och skolan.

Moderaterna kommer börja jobba den 12 september och göra verklighet av våra vallöften. Vi kommer sänka skatten på arbete med 12 000 kronor per år för en familj med två vuxna som jobbar. Vi kommer sänka dieselpriserna med 5 kronor litern genom sänkt skatt och minskad inblandning. Vi tänker återföra 60 miljarder i kapacitetsavgifter till familjer och företag som drabbats av extrema elpriser. Dessutom ska vi öka den planerbara elproduktionen – först med kraftvärme och sedan med koldioxidfri kärnkraft, samt se till att Gotland får en tredje elkabel.

Kom ihåg att varje röst på Gotland spelar roll. Det är extremt jämnt inför valet den 11 september och våra röster kan avgöra. Om Centerpartiet vinner det gotländska mandatet kan det bli en fortsatt vänsterregering som leds av Socialdemokraterna och förhandlar med Vänsterpartiet. Det vore en katastrof för alla med en plånbok.

Moderaterna är redo att samarbeta med alla i riksdagen för att få något gjort och vända utvecklingen. Sveriges problem kan inte vänta. Vi har inte råd med fyra år till med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Så till dig som kan avgöra valet på Gotland: rösta på Moderaterna så ska vi göra allt vi kan för att stötta Gotlands utveckling och få ordning på Sverige.

Ulf Kristersson (M)
Partiledare

Jesper Skalberg Karlsson (M)
Riksdagskandidat