31 maj, 2022

Centerpartiet kovänder om försvaret

Den gotländska riksdagsledamoten Lars Thomsson (C) meddelade den 31 maj att Centerpartiet släpper sitt krav på att ge 2 procent av BNP till Försvarsmakten senast år 2025, vilket partiet lovat tidigare.

Istället ställer man sig bakom den socialdemokratiska regeringens förslag om att målet ska nås först år 2028[2]. Det får riksdagskandidaten Jesper Skalberg Karlsson (M) att reagera:

Det är uppenbart att Centerpartiet prioriterar sin relation med Socialdemokraterna högre än vad man värdesätter svensk försvarsförmåga. Det Centerpartiet igår hade som eget förslag kallar man idag för ”oseriöst”. Men det enda som är oseriöst är hur Centerpartiet lägger sig platt för vänsterpartierna, säger Skalberg Karlsson.

Att Centerpartiet lämnar sitt tidigare löfte och istället stöttar regeringens mer blygsamma förslag innebär att det saknas majoritet i riksdagen för att nå en försvarsbudget på 2 procent av BNP år 2025. Det påminner om tidigare svek från gotländska riksdagsledamöter, tycker Skalberg Karlsson:

Det här påminner om när Lilian Virgin (S) röstade för att lägga ned Gotlands Regemente år 2004 och när Hanna Westerén (S) röstade för att stänga Bromma flygplats år 2015. Vi har gotländska riksdagsledamöter som inte röstar för Gotlands bästa, och det är för dåligt helt enkelt, avslutar Skalberg Karlsson.

Moderaterna står fortsatt bakom att ge 2 procent av BNP till försvaret senast år 2025, vilket är en uppfattning som delas av Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna.