Det har blivit dyrt att vara norrbottning

Lägst tillväxt inom EU. Fjärde högst arbetslöshet. Och 700 000 utrikes födda, som inte är självförsörjande, vilket kostar 132 miljarder kronor varje år. Det är resultatet efter åtta år med Magdalena Andersson som finans- och statsminister. Ett facit som i sig är tillräckligt skäl för att byta regering i höstens val. Socialdemokraterna saknar svar på hur utvecklingen ska vändas.

Vi hör hela tiden olika S-ministrar skylla Sveriges alla problem på omvärldsfaktorer, inte minst kriget i Ukraina. Det är förstås riktigt att det spär på inflationen. Men det var inte Putin som såg till att vi hade världens dyraste diesel redan före invasionen. Inte Putin som lade ner fullt fungerande svensk kärnkraft. Och det var inte Putin som bildade regering med Miljöpartiet, och höjde 46 skatter på åtta år.

18 000 kronor per år

Det handlar om sossepriser, inte Putinpriser – hemkokta pålagor som känns i plånboken. Nästan 18 000 kronor per år har Socialdemokraternas skattehöjningar kostat en vanlig tvåbarnsfamilj. 28 000 per år, om man lägger till notan för höjda elpriser, på grund av den misslyckade energipolitiken. Resor, plastpåsar, kläder, boende och elektronik har avsiktligen gjorts dyrare.

Socialdemokraterna har ägnat åtta år åt att systematiskt avveckla arbetslinjen, och att försämra konkurrenskraften för svenska företag – inte minst genom den enormt kostsamma förtidsavvecklingen av kärnkraften. De har passivt låtit utanförskapet växa, och kostnaderna för detsamma skena. Nu ser vi de förödande konsekvenserna.

Det glädjande beskedet är att det går att vända utvecklingen, om vi bara lägger om kursen:

En tydlig arbetslinje med ett bidragstak som alltid gör det lönsammare att jobba än att gå på bidrag. Ett skattehöjarstopp som innebär att inga nya skatter får införas och det samlade skattetrycket inte ska öka – först måste vi veta att alla de skatter vi redan betalar in går till rätt saker. Sverige behöver också så goda villkor som möjligt för företagande och entreprenörskap så att jobben bli fler. Dessutom krävs en ny energipolitik som gör det möjligt att bygga ny kärnkraft med ren och billig el till hushåll och företag.

Men allt detta förutsätter regeringsskifte. Inte fyra år till av samma. Socialdemokraterna har redan visat att de misslyckas även i högkonjunktur. Och hur ska Magdalena Andersson efter valet klara ekonomin och arbetslinjen med Vänsterpartiet i regeringen? Eller kärnkraften och industrins villkor med Miljöpartiet?

Valet den 11 september innebär en stor möjlighet – att rösta för en ny regering som kan få ordning på Sverige. En regering som lättar trycket på hushållen, får fart på tillväxten, sätter människor i arbete och säkrar intäkterna till framtidens välfärd.