Du besöker nu Moderaterna i Kalmar län.

Malin Sjölander

Gruppledare region, Regionråd, Förbundsordförande

”Kopplingen mellan företagande och en trygg välfärd är så viktig, vi får aldrig glömma att ett blomstrande och lönsamt näringsliv faktiskt skapar en stabil ekonomi för välfärden. Därför måste vi ständigt arbeta med att förenkla för företagare. Samtidigt måste vi skapa ett hållbart arbetsliv för de som arbetar med våra barn, gamla och sjuka inom skola, vård och omsorg och satsa på den så viktiga personalen.”

Malin Sjölander är 52 år och bor i Västervik. Hon är idag regionråd och vice ordförande i regionstyrelsen men har arbetat både som lärare och skattehandläggare tidigare. På fritiden promenerar hon gärna, umgås med familjen eller arbetar i trädgården. Malins viktigaste fokus är dels att det ska vara enklare att vara patient eller omsorgstagare, att välfärdens medarbetare får bättre arbetsförhållande, att det ska bli enklare att driva företag och att kommunen och länet får bättre vägar och järnvägar.