17 augusti, 2022

Stå upp för 28 knop till ön!

Idag skriver Johan Thomasson i Gotlands Allehanda, om vår viktigaste livlina till ön: Gotlandstrafiken. Du kan läsa artikeln här:

För många människor är Gotland ett utflyktsmål, men för oss är det ett hem. Här finns absolut utmaningar – men också ett välmående näringsliv, ett rikt kulturliv och korta vårdköer. Gotland är en fantastisk plats att leva och bo på, och det är värt att försvara.

Det senaste decenniet har vi sett en positiv utveckling för den gotländska besöksnäringen, även om pandemin såklart varit prövande. Vi har fått fler flygbolag som kör trafik till ön, vilket pressar priserna för gotlänningar och besökare. Vi har sett en otrolig utveckling när det gäller matupplevelser på öns restauranger – och många väljer också att hålla öppet året om. Dessutom håller Gotlandstrafiken 28 knop under överfarterna, vilket är stor skillnad mot hur det såg ut på 90-talet.

Att färjetrafiken är vår livlina till fastlandet vet vi. Vi vet också att det var tionde år kommer hot om besparingar från staten – som föreslår färre fastlandshamnar, statliga båtar, långsamma avgångar och överlag försämrad tillgänglighet. Tidigare har Gotland stått enat om att vi inte accepterar sänkt fart i trafiken. Men det har tyvärr ändrats inför årets val.

Socialdemokraterna på Gotland föreslår i sitt valmanifest att det ska gå kompletterande ”gröna” turer i Gotlandstrafiken, alltså avgångar med sänkt fart. Det är fel väg för Gotland. Vi ska inte tumma på vår tillgänglighet och konkurrenskraft.

Gotland behöver snabba, billiga och säkra avgångar med Gotlandstrafiken. När nya miljökrav och innovationer möjliggör det så ska vi såklart göra vad vi kan för att gå över till ännu hållbarare drivmedel än den naturgas som finns idag. Och på nästa partistämma behandlar Moderaterna vårt gotländska förslag om att införa vägpriser på färjan. Men vägen till lägre pris får inte gå via långsamma, statliga båtar med lägre standard. Gotländska partier borde stå upp för Gotland, stå upp för 28 knop och stå på gotlänningarnas sida.

Johan Thomasson (M)
Moderaterna Gotland

(Bild ovan från Wikimedia Commons)