Jesper Skalberg Karlsson i riksdagen

3 november, 2025

Reformerna som rör Gotland har ökat i antal och i storlek med (M).

I en nyligen publicerad insändare skrivs det att jag inte bryr mig om Gotland och att jag inte gör mitt jobb. Jag har alltid varit av uppfattningen att politiker ska utvärderas noga, så jag svarar gärna.

När jag representerade Gotland i riksdagen mellan 2015 och 2018 var jag mycket ung och behövde därför jobba extra hårt för att göra öns röst hörd. Det ledde till att jag slog gotländskt rekord i antal enskilda motioner, interpellationsdebatter och skriftliga frågor. Man måste inte tycka att allt jag gjort är välformulerat – men i opposition påverkar man genom debatt och siffrorna är tydliga.

Mellan 2018 och 2022 hade Centerpartiet ett gotländskt riksdagsmandat, efter att Moderaterna förlorat med liten marginal. Det behöver vi inte gå in på så grundligt, men tydligt är i alla fall att Gotland nämndes totalt 0 gånger i det rödgröna Januariavtalet (där C ingick) och att reformerna för ön blev lika många.

När man styr påverkar man genom beslut och från 2022 har den moderatledda regeringen sett till att reformerna som rör Gotland ökat i antal och storlek. Ett beslut om att bygga nya elkablar till Gotland har fattats och de ska stå klara år 2030 (kostnad ca. 6 mdkr), beslut har fattats om att bygga ny reservhamn i Kappelshamn (ca. 250 mkr), investeringar har gjorts i Försvarsmaktens infrastruktur (+1 mdkr) och Gotlandstrafiken har fått ett krisstöd (ca. 20 mkr, det högsta belopp EU-kommissionen kan godkänna).

Därutöver har den ö-skadliga flygskatten slopats, Bromma flygplats blir kvar och antalet statliga jobb på Gotland ökar. Kring färjetrafiken hade man såklart önskat att det trafikavtal som skrevs 2017 – när Sverige hade en socialdemokratisk infrastrukturminister – hade varit bättre. Men här och nu gäller det att göra vad som är möjligt för att människor ska få behålla mer av sin lön och hålla priserna nere.

Ett led i det är beslutet att undanta Gotlandstrafiken från EU:s utsläppshandelssystem, som annars hade höjt priserna med uppemot 200 miljoner kronor per år, från 1 januari 2026. Nästa steg får gärna vara taget ur någon av de riksdagsmotioner jag lämnat in, om Gotlandsstöd, ö-politik eller Gotlandstrafiken.

Nyligen tog också Moderaternas nationella stämma beslut om att staten sta ta ett större ansvar för att sänka priserna i Gotlandstrafiken. Ett resultat av att moderater från ön lyfter våra frågor i alla rum vi befinner oss i, oavsett om det bevakas av medierna eller inte. För vår grundinställning är enkel: det ska inte kosta mer att bo på Gotland än någon annanstans.

Jesper Skalberg Karlsson (M)

Riksdagsledamot

Länk till insändaren på Hela Gotland

https://www.helagotland.se/insandare/artikel/reformerna-som-ror-gotland-har-okat-i-antal-och-storlek-med-m-/rk3qk4zl

Ta ställning och dela artikeln