2 mars, 2022

Bladh: elpriserna utvecklas i fel riktning

Idag skriver Mikael Bladh, ledamot i styrelsen för Moderaterna på Norra Gotland, i Gotlands Allehanda. Du kan läsa artikeln här:

Under vintern har det blivit allt tydligare att Sverige har stora problem med energiförsörjningen. Jag läste i januari på HelaGotland att man inte bara satt igång Karlshamnsverket och där eldar 140 000 liter olja per dygn, utan också startat upp flygbränsledrivna turbinkraftverk i Slite. Det här var otänkbart för bara några år sen. Vi har ju den här reservkraften för de tillfällen när överföringen från fastlandet inte funkar – att vi behövt ta dem i bruk för en vanlig svensk vinter är sorgligt.

I den efterföljande debatten mellan höger- och vänsterpolitiker har båda sidor fastnat i politiska skyttegravar. Vänsterpartierna anser att vindkraft är svaret på våra bekymmer. De menar att vindkraften kommer lösa problemen för att vi under ett år kan producera mer energi än vi gör av med. Tyvärr verkar de missa att energin i dagsläget inte går att lagra. Att vi får ont om energi när vi behöver den som mest verkar de inte ta notis om.

Den högra sidan kämpar å andra sidan för att kärnkraften ska få en renässans. Själv är jag kärnkraftsvän, men den kommer inte ensamt lösa alla problem. Som de allra flesta vet har Sverige också genom politiska beslut sett till att man bara får bygga kärnkraft på vissa platser i Sverige. Ett stort lagstiftningsarbete behöver göras om kärnkraften ska få en bred renässans. Sådant tar tid.

Mest beklämmande är dock att politiker i stor utsträckning glömt bort på vems uppdrag de jobbar. Det är ingen som är betjänt av att politiker står i TV och gissar kring elmarknaden. Vad som behövs är en insikt om att människor i Sverige just nu drabbas av en oansvarig energipolitik. Det är vanliga människor som ser levnadskostnaderna öka månad för månad, och tränger ut allt annat. Priset för den gröna omställningen läggs helt på hushållen.

Jag vill inte leva i ett land där hårt arbetande människor fasar över hur nästa månads elräkning kommer att se ut. Därför behöver politiker av olika färg komma upp ur skyttegravarna och se verkligheten: det behövs såklart förnybara energikällor, men också stabil energiförsörjning med kärnkraft för de dagar när vädret inte är på vår sida. Det har blivit om möjligt ännu mer aktuellt när vi ser att Ryssland, som exporterar gas och olja, invaderat Ukraina. Sådana länder ska vi inte göra oss beroende av.

Sverige behöver tvärtom en egen och framåtsyftande energipolitik, med en stabil energimix och ett överskott av energi vi kan exportera ut i Europa. Det vore också bättre för hushållens plånböcker.

Mikael Bladh (M)

Moderaterna Gotland

Andra inlägg som kanske intresserar dig:

Ta ställning och dela artikeln