Det har varit tuffa tider för inrikesflyget i Sverige. Först flygskatt och flygskam, därefter pandemin och inflationskrisen, och slutligen Stockholmspolitikernas försök att snabbstänga Bromma flygplats. Att driva flygbolag har aldrig varit enkelt – men kanske särskilt svårt de senaste åren.
På Gotland har det minst sagt märkts. Sämre lönsamhet och förutsättningar har lett till att konkurrensen på Visby-linjen minskat, med högre priser som följd. Samtidigt har postflyg och flygningar av sjukvårdens prover fått det svårt. Situationen har inte varit bra.
Men nyligen tändes ett ljus i mörkret. Lokala entreprenörer har gått samman och fått igång en reguljär flyglinje till Bromma flygplats – och flygplanen är redan i luften. Exakt hur det påverkar prisbilden och tillgängligheten är för tidigt att utvärdera så här tidigt, men allt tyder på att tillgängligheten kommer öka och att konkurrenter tvingas anpassa sina prisnivåer.
Rättvis konkurrens på fria marknader är ett överlägset verktyg när det gäller att få fram bättre erbjudanden till resenärer. Det gäller oavsett transportslag. Och man kan bara önska det nya lokala flygbolaget varmt lycka till.
Men allt är inte guld och gröna skogar. Ännu finns mörka moln på himlen när det gäller vår framtida tillgänglighet. På Centerpartiets partistämma föregående helg beslutade partiet att man nu definitivt vill stänga Bromma flygplats. Tidigare har man stöttat en rödgrön regering som ville stänga flygplatsen, men nu löper man hela linan ut och ställer sig bakom en stängning.
En gång i tiden var Centerpartiet ett stabilt borgerligt parti som tog strid för hela landets tillgänglighet. Idag är det svårt att särskilja dem från de andra rödgröna partierna – som alla vill stänga Bromma flygplats, och där flera av dem också vill införa nya skatter på flygbiljetter.
Det har varit tuffa år för inrikesflyget i Sverige, men återhämtningen har börjat. Med nya aktörer på flygmarknaden – och skattesänkningar för familjer och företag som gör att fler har råd att transportera sig – kan vi få fart på ekonomin igen. Men då krävs att politiken tar strid för tillgänglighet och tillväxt. Det är tråkigt att Centerpartiet övergivit den linjen. Tur då att det finns andra partier att rösta på nästa år.
Jesper Skalberg Karlsson (M)
Riksdagsledamot
Andreas Unger (M)
Regionråd
