19 september, 2023

Moderata seniorer samlades i Ronneby

Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje talar inför Moderata seniorer den 18/9

Moderata seniorer i Blekinge bjöd in medlemmar denna måndagseftermiddag till ett digert och uppskattat program. Cirka 50 åhörare på plats träffades på Wienercafeét i Ronneby.

Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje berättade om de satsningar regeringen gör på området och kommer att göra framöver. Kompetensförsörjning inom vård och omsorg och vilka utmaningar som finns att höja statusen i yrket, pensionsdiskussioner och annat viktigt avhandlades.

Efter Anna Tenjes framförande var det dags för Lars Malmgren från företaget Nybo som berättade om framtidens bostäder för seniorer. Ett boende som stärker individens egenmakt och ger ökad trivsel, trygghet och gemenskap, Flera konkreta exempel presenterades där hyrorna är lägre än jämförbara hyresrätter och insatserna lägre än jämförbara bostadsrätter.

Efter kaffepausen fick vi lyssna till den mycket karsimatiske journalisten och politiske redaktören på Sydöstran, Stig-Björn Ljunggren, som på ett mycket underhållande sätt beskrev hur en riktig moderat måste tycka.

En mycket intressant eftermiddag och ett välplanerat program av Moderata seniorer i Blekinge.

Ta ställning och dela artikeln