23 oktober, 2023

Partistämma 2023

19-22 oktober hölls partistämman i Umeå. Blekinges ombud var förbundsordförande Roger Fredriksson, 1.e vice ordförande Kith Mårtensson och 2.e vice ordförande Magnus Gärdebring samt första ersättare Sophia Ahlin. Dessutom deltog observatörerna Hannes Wettergren MUF, Marianne Eriksson, Thomas Deutgen och partiombudsman Dan Wolke. I samband med stämman genomfördes nomineringsstämman till EP valet nästa år. Man fastslog valsedeln där Blekinges kandidater Åsa Coenraads finns på plats nummer 15 och Sophia Ahlin på plats 28, stort grattis till det! Toppkandidaterna i EP valet är Tomas Tobé på plats 1, Jessica Polfjärd plats 2, Jörgen Warborn plats 3 och Arba Kokalari på plats 4. Stämman inleddes av förbundsordförande Anders Ågren, Västerbotten och senare tal av Karin Enström, partisekreterare. Under fredagen höll finansminister Elisabeth Svantesson tal och på lördagen var det stämmotal av statsminister Ulf Kristersson och sedan tal av justitieminister Gunnar Strömmer. Under torsdagen arbetade ombuden i sina utskott större delen av dagen. Utskotten var 8 stycken.

Propositionerna var: På medborgarnas sida, förebyggande politik mot utanförskap och kriminalitet, skola och utbildning, grön innovationskraft för tillväxt, utrikes-och säkerhetspolitik, ny stadga, jämställdhetsbokslut samt medlemsavgift 2023-2026. Nu ser vi fram emot Europaparlamentsvalet 2024 och valet 2026.