15 aug 2018

Pål Jonson (M) reagerar på Polisförbundets nya uppgifter att polistätheten sjunker i Polisregion Bergslagen

Pål Jonson (M) som är verksam i justitieutskottet är djupt oroad över den sjunkande polistätheten i Polisregion Bergslagen, vilket inkluderar Värmland. Uppgifterna framkom i samband med att Polisförbundet presenterade ny statiskt om polistätheten i en debattartikel i Värmlands Folkblad idag. I region Bergslagen har polistätheten sjunkit från 161 poliser till 156 poliser per 100 000.

-          Socialdemokraterna har nu haft makten i snart fyra år och har under denna tid underfinansierat Polisen för att istället prioritera bidrag och subventioner. Trots att den nuvarande regeringen har höjt skatterna med nästan 60 miljarder kronor har vi det lägsta polistätheten på över tio år säger Pål Jonson.

-          Utvecklingen är mycket allvarlig och nu krävs konkreta åtgärder för att ta tag i situationen. Moderaterna satsar över 5 miljarder kronor nästa mandatperiod för att få 10 000 fler polisanställda till 2024, höja polislönerna genom en riktad lönesatsning samt betala polisutbildningen. På så sätt gör vi allt vi kan för att få kvalificerade poliser att stanna kvar i yrket, samt få fler kvalificerande sökande till polisutbildningen avslutar Pål Jonson.

Riksdagsledamot
Pål Jonson
Riksdagsledamot , Suppleant i Justitieutskottet

De frågor som ligger mig varmast om hjärtat är säkerhets- och försvarspolitiken samt utvecklingen av de gröna näringar och landsbygdsfrågor.

Mer om Pål