11 maj 2018

Värderingar, hoppfullhet och ett vuxet samtal i fokus för Moderaternas valkampanj

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer inledde i dag Sverigemötet med ett tal som fokuserade på värderingar, hoppfullhet, ett vuxet samtal och hur Moderaterna vill lyfta dessa grundslag inför höstens val. Strömmer presenterade även temat för Moderaternas valkampanj: Rättigheter, skyldigheter, möjligheter – lika för alla.

- Våra motståndare är samhällsproblemen; utanförskapet, bidragsberoendet, brottsligheten, otryggheten och de vikande skolresultaten. Det är detta som valet handlar om, säger Gunnar Strömmer.

- I den kommande valrörelsen vill vi lyfta fram värderingarna. Vi ska inte bara berätta vad vi vill göra. Utan också varför. Vad som är poängen med allt. Vad som är helheten och den längre färdriktningen i alla våra förslag.

- I grund och botten handlar Moderaternas uppdrag i svensk politik nu - som alltid - om förändring. Och om frigörelse av människors egen kraft, avslutade Gunnar Strömmer.

Strömmer presenterade även temat för Moderaternas valkampanj: Rättigheter. Skyldigheter. Möjligheter. Lika för alla.

- När vi säger lika för alla menar vi lika spelregler. Att rättigheter och skyldigheter är något vi har som individer – inte som grupper. Att alla människor ska behandlas lika. Och att det ska finnas ett samhällskontrakt som skyddar och respekterar det här, sa Gunnar Strömmer.

Gunnar Strömmer lyfte fyra konkreta exempel på frågor som Moderaterna kommer att prioritera i årets valrörelse:

Vi vill bryta utanförskapet. Se till att människor inte fastnar i bidragsberoende utan kommer i egen försörjning. Att varje individ ska få behålla mer av det hon tjänar ihop. Att arbete, flit och ansträngning ska göra det möjligt för vem som helst att komma hur långt som helst. Rättigheter, skyldigheter, möjligheter – arbetslinjen ska gälla lika för alla.

Vi vill bekämpa den grova brottsligheten och återupprätta tryggheten i vardagen – i bostadsområdet, i kollektivtrafiken, i skolan, på biblioteken, på offentliga platser. Vi kan inte acceptera att kriminella nätverk eller klaner tar över i förorten. Vårt rättsväsende måste vara så starkt att det kan garantera att alla i vårt samhälle kan utöva sina rättigheter och ta till vara på sina möjligheter. Lagen och rättstryggheten ska gälla lika för alla.

Vi vill ge alla barn en gedigen utbildning så att alla får en bra start i livet. Oavsett bakgrund, oavsett vilken skola man går på. Det är ett fruktansvärt misslyckande när var sjätte elev lämnar grundskolan utan fullständiga betyg. Varje barn ska få hjälp att lyckas i skolan och få chansen att forma sin egen framtid. Det är vad vi menar med lika möjligheter för alla.

Vi vill stärka sammanhållningen i vårt land. En viktig väg att uppnå det är att uppvärdera det svenska medborgarskapet. Vi vill att det ska bli tydligare vilka förväntningar som finns på den som vill bli medborgare, bland annat genom krav på kunskaper i svenska. Språket öppnar dörren in i det svenska samhället. Och det är med språket som man får verktygen att utöva sina rättigheter som medborgare. Sverige ska vara en öppen, men inte kravlös gemenskap.

Rättigheter. Skyldigheter. Möjligheter. Lika för alla.

Lika för alla Ulf Kristersson bild

Se filmen här.