Stoppa stöldligor
Hälften av alla inbrott i bostäder i Sverige görs av utländska ligor.
Det ska bli stopp för det. Därför vill vi att Sverige ska samarbeta
med poliser i andra länder i Europa.
Vi vill stoppa ligor som gör inbrott.
Vi vill stoppa smuggling av vapen.
Vi vill stoppa smuggling av narkotika.
Vi vill stoppa kriminella från att kunna
flytta mellan länder i Europa.
Vi vill att personer som är medborgare
i ett land inom EU och som gör något
brottsligt i Sverige ska utvisas.
En liga är en grupp människor som ofta
gör något olagligt.
Att smuggla är att ta med sig något till
ett annat land fast det är olagligt.
EU är förkortning av Europeiska unionen.
Det är 28 länder i Europa som samarbetar
och hjälper varandra.
Koll på Europas gränser
Europas länder behöver ha bättre
koll på gränser och invandring.
Därför vill vi att rätten för en person
att få asyl prövas direkt vid gränsen
till ett EU-land.
Vi vill att alla snabbt ska få veta om
de får asyl eller om de inte får asyl.
Vi vill att alla länder i Europa ska ta ansvar
för människor som behöver skydd.
Sverige kan inte fortsätta att ta mer
ansvar för invandringen till Europa
än vad andra länder gör.
En gräns är där ett land slutar och ett
annat land börjar.
Att få asyl är rätten att få bo i ett annat land
för att man måste fly från sitt hemland.
Kärnkraft är smart
Mer kärnkraft är bra för klimatet.
Därför vill vi att EU använder dubbelt
så mycket pengar på kärnkraft.
Siffror från FN visar att el från kärnkraft
inte värmer upp jorden lika mycket
som annan el.
Vi vill ha el som är ren och smart.
Vi vill ha kärnkraft och förnybar el.
Vi vill inte ha smutsigt kol.
Vi vill inte ha gas från Ryssland.
Förnybar el kan vara vattenkraft,
vindkraft och solenergi.
Frihet Företagsamhet Framtidstro
Mer tillväxt i Europa och
mer tro på framtiden
Därför behöver Europa fler företag
och mer frihandel.
Vi vill ha mindre skatter och bidrag.
Vi vill inte att Sveriges avgift till EU
ska bli högre.
Vi säger nej till EU-skatter.