13 sep 2019

Moderaterna presenterar budgetsatsning för polisen – skulle kunna innebära 30 nya polisanställda i Uppsala län

I dag presenterade Ulf Kristersson en budgetsatsning om drygt 600 miljoner kronor för att omedelbart öka polisens kapacitet.

Det grova våldet har nått historiskt höga nivåer i Sverige. Dessutom ökar utsattheten för flera andra brott, bland annat sexualbrott och personrån. Uppsala är inget undantag. Samtidigt har antalet poliser blivit färre, och de senaste tre åren har mer än 2 700 poliser lämnat yrket. Utvecklingen hotar inte bara enskilda människors trygghet, utan hela det svenska samhällskontraktet.

- I Uppsala kommun ser vi hur polisen haft stor framgång med att bryta sönder de kriminella gängen, men känslan av otrygghet ökar och vi skulle behöva många fler polisanställda för att de ska hinna med allt, säger Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd Uppsala kommun.

Moderaterna nationellt satsar nu en halv miljard kronor på återrekrytering av poliser som har slutat och på att utöka polisens administrativa stöd.

Sammantaget skulle det kunna göra att polisen kan åter- och nyrekrytera drygt 1 000 personer, varav 30 i Uppsala län, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun.

Exakt hur fördelningen skulle se ut är upp till Polismyndigheten och inget Moderaterna anser att politiken ska styra. Siffran är vad som är möjligt givet de pengar vi tillför.

Dessutom vill Moderaterna återställa den minskning av polisanslaget som regeringen föreslog i våras.

För mer information kontakta:

Sofia Andersson, politisk sekreterare Moderaterna Uppsala kommun

Mail: sofia.andersson@moderaterna.se