22 sep 2021

Maktskifte behövs för att rädda Uppsalas företagsklimat

Uppsala kommuns företagsklimat fortsätter att rasa i Svenskt Näringslivs årliga mätning. I år placerar sig Uppsala på plats 232 av 290, jämfört med plats 212 förra året. Det är den sämsta placeringen någonsin. Pandemin har slagit hårt mot många av kommunens företag, för att rädda jobb måste Sveriges fjärde största kommun kraftigt förbättra förutsättningarna för näringslivet.

Uppsala kommuns toppnotering i företagsklimatrankingen var 2012 när kommunen placerade sig på plats 90 av Sveriges 290 kommuner. Det är nu tydligt att Uppsala behöver ett nytt ledarskap för att möta de många utmaningar näringslivet har tvingats brottas med länge.

• Vi har under flera år sett en negativ trend för Uppsala kommun i dessa mätningar. Vi moderater lägger stor vikt på att lyssna på företag i vår kommun och att ständigt presentera nya idéer som ska förbättra företagsklimatet. Välfärden i Uppsala är beroende av jobbskapare. Därför är företagsklimatet i kommunen av stor vikt. Vi vill bland annat göra det enklare för företag i all deras kontakt med kommunen och digitalisera fler delar av våra processer för att skapa en bättre översyn. Dessutom vill vi fortsätta skapa goda förutsättningar för små och nya företag, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd.

Sedan förra året tittar granskningen specifikt på vilken utsträckning företagen påverkas negativt av brottslighet/otrygghet i kommunen. Granskningen pekar särskilt ut stora problem med otrygghet i Uppsala.

• Alla i vår kommun märker av att otryggheten har ökat senaste åren, och det bekräftas för andra året i rad i denna mätning, det är en oacceptabel och oroväckande utveckling. Företagen är vår jobbmotor, Uppsalas styre är ansvarig för att vända den negativa utvecklingen, säger Fredrik Ahlstedt (M) gruppledare och kommunalråd.

Vid frågor eller för mer information, kontakta:

Sara Hägerström
Politisk sekreterare Moderaterna i Uppsala kommun