1 jul 2018

Ulf Kristerssons tal i Almedalen: Rivstart för Sverige

Under sitt Almedalstal i Visby fokuserade Ulf Kristersson på tre ämnen: hur Sverige ska skydda demokratin från dem som hotar och hatar, hur alla barn och ungdomar i Sverige ska få bättre möjligheter i livet och hur den organiserade brottsligheten ska knäckas. Kristersson presenterade också ett rivstartspaket med reformer som kan påbörjas direkt efter ett regeringsskifte i höst. Bland annat satsningar på 400 miljoner kronor redan i höständringsbudgeten.

- Demokratin måste vinnas för varje generation. Det gäller även Sverige 2018. Till alla dem som hatar och hotar vår demokrati, har jag ett budskap - vi kommer jaga er med den fulla kraften i vår demokrati. Vi svarar – som de sa i Norge efter Utöya 2011 – med ännu mera öppenhet. Men inte bara med öppenhet. Utan också med rättsstatens samlade medel. Sveriges demokratiska kraft är mycket starkare än ert hat, inledde Kristersson.

- När orden tar slut, får inte nävarna ta vid. Därför måste vi dra en gräns vid det politiska våldet. Precis det föreslår vi. Det måste bli brottsligt att engagera sig i organisationer som använder hot och våld för att störa eller störta vår demokrati.

- Att skydda våra gränser och värna demokratin är en av statens mest grundläggande uppgifter. Det finns en till. Alla barn och unga ska få goda möjligheter i livet. Arbetslöshet och bidragsberoende, missbruk och skolmisslyckanden får inte gå i arv från en generation till nästa.

- Det måste börja i förskolan: Inför språkförskola för alla nyanlända barn, så att de verkligen lär sig bra svenska. Det fortsätter i skolan: De barn som går ut nian med hyggliga betyg klarar sig ofta bra, trots en tuff start. Så vi behöver mer matte och mer svenska. Och mer ordning och reda i klassrummen. Riktiga kunskaper som mäts och följs upp innan det är för sent.

- Jag vill ha ett samhälle där alla av egen kraft – men ofta med andras hjälp – från nästan ingenting kan ta sig nästan hur långt som helst. Där är vi inte idag, men dit ska vi, betonade Kristersson.

- Gängkriminaliteten måste helt enkelt knäckas. Och då räcker det inte längre att säga att ”detta är helt oacceptabelt.” Nu krävs reformer. Den som skjuter på öppen gata ska låsas in länge. Den som lockar ungdomar in i kriminella gäng ska låsas in väldigt länge. Inte främst för sin egen skull, utan för ungdomarnas skull. Och därför föreslår vi dubbla straff för den som begår brott inom kriminella gäng. Och vi vill dessutom se särskilda vistelseförbud för dömda gängkriminella.

- Inget vore mer förebyggande än att krossa de kriminella gängen. Finns inte gängen som lockar 12- och 13-åringar, så blir barnen inte heller gängens imponerade hantlangare. Ibland är prevention rätt handgriplig. Alla barn måste få uppleva, att det är bättre att bygga framtiden på att lära sig räkna och kunna bra engelska, än att langa knark och springa från polisen.

- Efter valet kommer Sverige få en ny regering. Om inte Stefan Löfven avgår frivilligt, kommer Alliansen rösta bort honom. Inte en till mandatperiod som den här, konstaterade Ulf Kristersson.

Under dagen presenterades också ett nytt program, Rivstart för Sverige, med omedelbara reformer som en ny regering kan genomföra redan i höst. Reformerna omfattar totalt 400 miljoner kronor för att stärka polisen och försvaret, förbättra integrationen och fokusera på kunskap i skolan.

- Reformer tar tid. Tro mig, jag vet – jag har gjort det förr. Därför måste man börja omedelbart. Och nästa regering kommer inte vila sig i form. Jag tar ingenting för givet – intecknar inga segrar i förskott, inte heller några förluster. Men vi är förberedda för uppgiften. Vi har ett program för 100 dagar – 100 veckor – och 100 månader. Som gör Sverige tryggare, friare och starkare. Ett land där rättigheter, skyldighet och möjligheter verkligen blir lika för alla, avslutade Ulf Kristersson.

Se talet här.
Läs mer om Rivstartspaketet här.
Presentation från Ulf Kristerssons pressträff.
Läs hela talet här.
Ulf Kristersson skriver på Expressens debattsida.
Intervju med Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet om Sveriges försvarspolitik.