13 jun 2018

Ulf Kristerssons inledningsanförande i partiledardebatt i riksdagen

I dag är den sista partiledardebatten i riksdagen för mandatperioden. Här kan du läsa hela Ulf Kristerssons inledningsanförande.

Herr talman!

I förrgår var jag i Fittja utanför Stockholm och träffade poliser och lokala handlare.

De vittnar om två saker:

Att de allra flesta som bor där är vanliga hederliga människor. Människor som går till jobbet varje dag. Barn som lyckas bra i skolan. Människor som tror på framtiden. Långt ifrån de dramatiska kvällstidningsrubrikerna. Men de är trötta på gängen som terroriserar och förstör.

De tycker också att staten måste bli mycket tuffare mot dem som begår brott. Och ge 13- och 14-åriga grabbar hopp om ett bättre liv, än det som kriminella gäng kan erbjuda och finansiera.

Alltså både vara stenhård mot brott – och förebygga brott. Både strängare straff - och en bättre skola. Samtidigt.

Berättelsen från Fittja känns igen:

Det är stölder som sker helt öppet. Butiker som används som knarklager. Man ringer inte polisen och berättar – om man inte vill ha en bil körd rakt in i skyltfönstret.

Utpressning och beskyddarverksamhet. Hot och våld mot den som ens pratar med polisen.

Det som berörde mig allra mest var en ung kille som själv ville bli polis, men som till slut bestämt sig för att det helt enkelt inte går: De andra killarna skulle inte acceptera det. Polisen jag pratade med hade ändå inte givit upp sin framtida adept.

Vi måste stoppa gängkriminaliteten. Annars går samhällskontraktet sönder på riktigt.

Då behövs strängare straff, så att fler blir inlåsta längre. Fler polisiära verktyg, och effektivare samarbete mellan olika myndigheter som ser och vet olika saker. Och fler poliser – som vill vara kvar i yrket.

Polistätheten är nu den lägsta på tio år. Brottsanmälningar läggs på hög. Grova brott prioriteras ner, för att ännu grövre brott måste gå före.

Och häromdagen kom rapporter om färre kvalificerade sökande än det finns platser på polisutbildningen.

Därför lägger vi nära 6 miljarder mer på polisen under nästa mandatperiod.

Hårdare straff för grova brott. Mer resurser till polisen. Högre lön för poliser. Och betald polisutbildning. Så ser våra konkreta förslag ut.

De här frågorna kommer valet handla om. Om lag och ordning och risken för parallella rättssystem. Om hur den som har kommit till vårt land, också ska komma in i vårt samhälle.

Leva på lön och inte på bidrag. Lära sig hygglig svenska, så att deras barn lär sig riktgt bra svenska. Och så handlar valet om välfärdens kärna – om skolans kvalitet och sjukvårdens tillgänglighet.

Valet kommer handla om detta, för de är akuta problem som måste lösas. Problem: inte några spännande utmaningar.

Men Moderaternas valrörelse kommer inte bara handla om svåra problem. Utan också om det som verkligen är utmaningar. Frågor som avgör Sveriges framgång på längre sikt – inte bara nästa mandatperiod, utan de kommande tio, tjugo eller trettio åren.

Vi måste alltså dessutom höja blicken och diskutera framtiden. Låt mig ge fyra exempel.

För det första: Hur klarar sig Sverige i en allt mer globaliserad och digitaliserad ekonomi? Där gamla svenska företag som erövrar världen, måste konkurrera med nya asiatiska företag som erövrar Europa?

2011 kom Sverige trea i en internationell digitaliserings-ranking. 2016 hade vi fallit till nionde plats. Och till 2025 säger prognosen att vi rasar till plats 22. Vilka krav ställer det på svensk politik? På utbildningssystemet? På näringsklimatet? Och är vi rustade för det?

För det andra: Hur ska Sverige navigera i ett nytt internationellt landskap? Med vilka ska vi bygga europeiska allianser efter Brexit, för att värna den inre marknaden och ett EU som gör rätt saker? Och vad är Sveriges Kina-strategi, för att förena öppen frihandel med svenska krav på rättvisa kommersiella spelregler, och respekt för mänskliga rättigheter?

För det tredje: Hur klarar Sverige finansieringen av framtidens välfärd, när vi lever allt längre - men inte jobbar allt längre? Det handlar om bättre omställning i arbetslivet. Att fler behöver uppmuntras att jobba lite längre.

Men det handlar också om att det alltid ska löna sig att ha jobbat. Vi moderater sänker nu skatten för alla Sveriges pensionärer. Pension och lön kommer att beskattas lika. Så stärker vi arbetslinjen även i pensionssystemet.

Och för det fjärde: Hur agerar Sverige bäst nationellt och internationellt så att politiken och näringslivet, tekniken och konsumenterna går hand i hand i klimatfrågan?

Här kommer vi moderater också driva vår valrörelse. Inte för att söka konflikt, utan för att det är frågor som nästa generation behöver bra svar på. För världen står inte stilla medan vi i Sverige försöker lösa våra egna problem.

Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt:

Problemen här och nu måste lösas, på goda grunder kräver svenska väljare just det. Men de måste också lösas om vi på allvar ska kunna diskutera de långsiktiga utmaningarna.

Jag vill därför tillsammans med Alliansen leda en regering som stoppar gängen, bekämpar stöldligorna och bestraffar sexualbrotten.

Jag vill leda en regering som hjälper fler från bidrag till arbete. Som ser till att den som är ny i vårt land snabbt får sitt första jobb och blir en del av vår gemenskap. Och att den som fått avslag snabbt lämnar landet. Ett Sverige som fungerar.

Jag vill leda en regering som tar Sveriges problem på allvar. Som inte kapitulerar, men inte heller nöjer sig med att peka finger.

Och jag vill leda en regering som är nyfiken på den framtid som en dag blir våra barns och barnbarns vardag.

Där startar vår valrörelse. För en ny riktning för Sverige, och för en ny svensk regering.

Tack!

Ulf Kristersson
Partiledare
Jag är övertygad om att det finns rimliga och rationella politiska lösningar också på det som är riktigt svårt. Tillsammans kan vi se till att Sverige får en hoppfull framtid.
Mer om Ulf