30 jan 2019

Ulf Kristersson vid dagens partiledardebatt i riksdagen

Vid dagens partiledardebatt framförde Ulf Kristersson följande anförande i riksdagen:

Herr talman!

Så fick Sverige till slut en regering. Mer än fyra månader efter valet, och efter den längsta och märkligaste regeringsbildningen i modern svensk historia. Precis samma vänsterregering som före valet, bara ännu mindre – 116 av riksdagens 349 mandat.

Det är en regeringskonstellation som bara förenas i vad de är emot. Som saknar gemensam politisk idé. Som ska hålla samman genom ömsesidiga misstroendehot, eller gemensam rädsla för extraval. Och Socialdemokraterna ska nu genomföra vad de har bekämpat i decennier. Det är de ovilligas politiska pakt.

Här finns så många ironier. Som att jag skulle få uppleva att bli politiskt omsprungen på högerbanan av Jonas Sjöstedt, i viljan att sänka skatten för dem som tjänar allra mest. Det var lite oväntat.

Att ta bort värnskatten är i grunden klokt. Men Socialdemokraterna hade vrålat ursinnigt om vi hade gjort det. Så jag lyfter på hatten och tackar Jonas Sjöstedt!

Vi moderater kommer nu med engagemang driva konstruktiv opposition. Med lika betoning på båda orden: Konstruktiv, för att göra det bästa för Sverige. Opposition, för att varje demokrati behöver ett alternativ som helhjärtat står upp för sina egna värderingar, inte köpslår om andras.

Moderaterna kommer vara ett borgerligt parti man kan lita på.

Herr talman!

I den verkliga verkligheten finns de stora problem kvar, som dominerade hela valåret:

Vårdköer där sjuka människor väntar orimligt länge.

Tusentals nior som lämnar grundskolan utan betyg till gymnasiet eller till jobb. Misslyckad integration som blir till segregation och utanförskap.

Grov organiserad brottslighet som rekryterar barn in till kriminalitet.

Ingenting av detta tog fyra månaders paus, bara för att regeringsbildningen gjorde det. Sverige har inga tillfälliga problem. Och den nygamla regeringen ärver sina egna misslyckanden:

125 nya skjutningar sedan i september. Senast igår på Ica i Järfälla. Och i föregår i Tensta.

Barn som attackerar varandra med kniv. Häromveckan på en skola i Tyresö. Och i lördags på en ungdomsgård i Västerås. Tre barn sitter misstänkta för mordförsök.

Vi som själva är tonårsföräldrar känner och förstår oron: Är våra barn säkra? Kan de vara ute en lördagskväll så som vi kunde?

Gränspolisen larmar igen om att vi inte har kontroll över Sveriges gränser. En polisinspektör i Stockholm berättar att de saknar allt från lokaler till datorer.

Det här är ett Sverige där själva samhällskontraktet knakar i fogarna. Där hårt arbetande skattebetalare upplever att staten inte står för sin del av kontraktet.

Att Januariöverenskommelsen lovar att avskaffar värnskatten är bra. Att den hotar att införa ”friår” är inte bra. Men nästan ingenting i den motvilliga överenskommelsen tar sikte på vår tids mest akuta problem.

Januariöverenskommelsen har skarpare förslag för att bygga fler altaner än för att bekämpa fler brott. Och den säger ingenting om hur bidragsberoendet ska brytas.

För det här är en regering som prioriterar annat. Altaner och friår är bråttom. Då får statens kärnuppgifter får vänta.
Vi moderater gick till val på att återupprätta det svenska samhällskontraktet. Vi har förslag som stärker försvaret och leder Sverige in i Nato. Som ger polisen, tullen och domstolarna de verktyg som behövs. Och Sverige behöver en stor bidragsreform – inte ett nytt ledighetspaket.

Sverige behöver helt enkelt riktig borgerlig politik.

Herr talman!
Om inte Sverige tar tag i problemen, så blir all politik en ständigt pågående brandkårsutryckning. Politik för att överleva dagen. Inte politik som gör oss redo för morgondagen.

Vi måste alltså inte bara ta tag i Sveriges problem. Utan också ta fasta på Sveriges möjligheter.

För det första: Sverige behöver ny politik för företagsamhet.

Ska Sverige förbli en världsledande kunskapsnation, så måste fler både kunna och vilja läsa de svåraste och längsta utbildningarna. Med M/Kd-budgeten i december får alla sänkt skatt. Men de höga marginalskatterna fortsätter bestraffa det vi borde belöna.

Sverige borde få en regering som alltid står upp för det svenska näringslivet, för att den vill det. Inte bara ibland, för att den tvingas till det.

För det andra: Sverige behöver ny politik för jämlikhet, sammanhållning och social rörlighet.

Den svenska jämlikheten länkar oss till vår historia av fria och självägande bönder. Den binder ihop stad och land, kvinnor och män, rik och fattig. Den uppmuntrar nyfikenhet, riskvilja och meritokrati.

Men jämlikheten kan inte längre bygga på ständigt högre skatter för de som jobbar, och allt högre bidrag till de som inte gör det.

För nu är det kunskap som avgör jämlikheten. Och bara kunskap kan bryta utanförskap där barn aldrig ser sina föräldrar gå till jobbet. Där vuxna inte talar svenska, eller förstår vårt lands skrivna lagar och oskrivna koder. Där hundratusentals människor aldrig får chans till sin egen klassresa. Och där många barn inte ens vet hur de ska lösa biljetten.

Herr talman!

Moderaterna kommer nu med full kraft vara borgerlig opposition till den här regeringen. Vi kommer visa hur Sverige kan välja en bättre väg.

Och den uppgiften kommer också – förr eller senare – leda till en annan förändring. För borgerlig politik trivs och drivs bäst i en borgerlig regering.

Tack!

Filer