14 okt 2017

Ulf Kristersson: En hoppfull framtid för Sverige

När Ulf Kristersson talade på arbetsstämman i Örebro i dag var huvudbudskapet att det finns möjlighet till en hoppfull framtid för Sverige. Det kräver dock att vi tar vår tids problem på allvar och presenterar förslag på lösningar.

Kristersson framhöll bland annat problemen med den svenska arbetsmarknaden som utestänger unga människor utan utbildning och invandrare utan svenska språket. Gängkriminaliteten breder ut sig, otryggheten ökar och polisen räcker inte till. Utvecklingen måste vändas. Sverige måste våga reformera – och jobben, bidragen och kärnstaten är särskilt viktiga.

- Bra socialpolitik och rättvis fördelningspolitik handlar inte om högre skatt och mer bidrag. Det handlar om att fler barn ska gå i bra förskola, att fler ungdomar ska möta höga förväntningar i skolan och att fler vuxna ska gå till jobbet och försörja sig själva – en politik som vill att människor ska växa av egen kraft, sa Ulf Kristersson.

- Man löser inte allt med fler och välutrustade poliser, med skärpta straff för brott mot ambulanser och akutmottagningar eller med nya övervakningskameror, men det är uppenbart att just nu behövs just det.

Ulf Kristersson talade också om att Moderaternas lag är Alliansen. Medan Stefan Löfven håller tummarna så kavlar vi upp ärmarna.

- Vi moderater ska ge Sverige en bättre regering och jag vill bilda den tillsammans med Alliansen. Nu fokuserar vi på uppgiften, nu anstränger vi oss hårt och nu jobbar vi tillsammans, avslutade Ulf Kristersson.

Ulf Kristerssons tal i sin helhet.

Ulf Kristersson
Partiledare

Efter gymnasiet i Eskilstuna gjorde Ulf Kristersson militärtjänst vid signalregementet i Enköping. Han var ordförande i Moderata Ungdomsförbundet mellan 1988 och 1992.

Mer om Ulf