10 feb 2015

Thalén Finné: Viktigast att vi får fler bostäder

I dag debatterade Ewa Thalén Finné, bostadspolitisk talesperson, andrahandsuthyrning mot bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan. Bakgrunden är att regeringen nu öppnar för att förändra de regler för andrahandsuthyrning som alliansregeringen förenklade.

Under de två senaste åren har utbudet av andrahandslägenheter ökat rejält. I Stockholms stad var uppgången 33 procent under 2013jämfört med 2012. Och under 2014 ökade utbudet med ytterligare 6 procent till drygt 12.600 lägenheter, enligt siffror från Blocket.

- De regler som alliansregeringen införde innebär att bostadsrättsägare som hyr ut sin lägenhet i andra kan få täckning för alla kostnader som de har för lägenheten, säger Ewa Thalén Finné. Skälet till att vi genomförde den här reformen var att antalet utbudet av andrahandslägeneheter till uthyrning skulle öka, och det ser vi också att de har gjort.

Ewa Thalén Finné fortsätter:

- För att lösa bostadsbristen måste det byggas mer, men fler andrahandslägeneheter är ett viktigt komplement. I det långa loppet vill man inte bo i andra hand. Men det är ett viktigt alternativ för den som saknar bostad eller hyr svart. Vi behöver ha klara och tydliga regler. Det spär på osäkerheten när man har svartkontrakt och måste smyga i trapphuset, avslutar Ewa Thalén Finné.

Se klippet på Aftonbladet TV