24 mar 2017

Sverige ska ha minst 25 000 poliser

Partisekreterare Tomas Tobé inledde Sverigemötet i Karlstad i dag och presenterade samlade reformer för ökad trygghet. Det handlar om ett långsiktigt förebyggande arbete, skärpta straff och att få ordning på svensk polis. Sverige ska ha minst 25 000 poliser – senast år 2025.

Ett av huvudbudskapen i talet var att en av Moderaternas främsta uppgifter är att säkra en trygghet att lita på. Gängen ska stoppas, inbrotten och stölderna som drabbar vanligt folk ska bli färre och poliserna ska bli fler.

• För att bryta utvecklingen krävs det att vi jobbar på flera fronter samtidigt. Det förebyggande arbetet är viktigt för att långsiktigt bryta trygghetskrisen. Jobb, skola och kvalificerat socialt arbete är avgörande, säger Tomas Tobé.
  • Skärpta straff och fler verktyg för att upprätthålla lag och ordning behövs för att garantera tryggheten. Den som begår allvarliga våldsbrott eller vapenbrott ska dömas hårdare än i dag. Har man kommit hit från ett annat land och begår grova brott, då väntar också utvisning. Och är man myndig och begår brott, ska man ta straffet – utan rabatt.
  • Alla poliser som sliter i dag behöver få fler kollegor. Sverige ska ha minst 25 000 poliser senast år 2025. Det är en rejäl ambitionshöjning som skulle göra stor skillnad. Vi behöver öka respekten för polisyrket och vi behöver höja polislönerna. Och i arbetet med att få ordning på svensk polis ingår också att byta ut rikspolischef Dan Eliasson.

Tomas Tobé talade även om att det är ett tufft läge för Moderaterna just nu.

• Vi har ett hårt arbete framför oss. Vi ska jobba med vår politik och vår Plan för ett starkare Sverige och öka vårt förtroende. För Sverige behöver Moderaterna – nu mer än någonsin, avslutar Tomas Tobé.

Tomas Tobés tal bifogas.

Läs mer om samlade reformer för ökad trygghet i bifogad pm.

Här kan du se Tomas Tobés tal:https://www.youtube.com/watch?v=n9XSGF4G-9A

Tomas Tobé skriver på Aftonbladets debattsida om Moderaternas trygghetssatsningar:http://www.aftonbladet.se/debatt/a/KJ93y/moderaternas-lofte-minst-25-000-poliser

Filmen Trygghet att lita på: https://www.youtube.com/watch?v=FJF8k0sCtWk&t=7s

Filer