12 jul 2017

Storsatsning på kameror i särskilt utsatta områden

För att bättre ta kontroll över särskilt utsatta områden, öka tryggheten och se till att fler brott klaras upp föreslår Tomas Tobé, rättspolitisk talesperson och ordförande i justitieutskottet, i dag i en intervju med TV4, en satsning som innebär att övervakningskameror kan komma på plats i Sveriges samtliga 23 särskilt utsatta områden.

Kameraövervakning är ett viktigt verktyg för att öka tryggheten och för att klara upp brott och fungerar som ett verkningsfullt komplement till andra åtgärder, däribland en stark och kontinuerlig polisnärvaro.

- Nu behövs det storsatsningar på att få upp övervakningskameror i de allra mest utsatta områdena över hela Sverige. Det finns väldigt många laglydiga, hederliga människor som är trötta på att det är kriminella som har makten i de här områdena. Övervakningskameror är väldigt effektiva och det ökar människors trygghet, säger Tomas Tobé.

- Den största integritetskränkningen är att bli utsatt för brott. Med övervakningskameror så får polisen fram mer bevisning, kriminella kan sättas bakom lås och bom och vi kan få ett bättre förebyggande arbete. Det här gör att kriminella inte kan äga torg eller områden på samma sätt som i dag, avslutar Tomas Tobé.

Storsatsning på kameror i särskilt utsatta områden

- Övervakningskameror ska komma på plats i samtliga av Sveriges 23 särskilt utsatta områden. Satsningen omfattar 50 miljoner kronor.

Moderaterna har tidigare föreslagit att polisen ska ges betydligt bättre förutsättningar för kameraövervakning. Detta bland annat genom att dagens tillståndsplikt för polisens kameraövervakning tas bort.

Se intervjun med Tomas Tobé här.