Foto: Emilia Öije Bergqvist Pressbilder

Pressekreterare Caroline Opsahl
E-post: caroline.opsahl@sll.se
Hej!
Jag heter Irene Svenonius. Jag är en småländsk skärgårdsbo som sedan 25 år bor i Täby tillsammans med min familj. Jag har varit intresserad av samhällsfrågor, människors rätt att fatta egna beslut om sig och sin familj och att det ska löna sig att anstränga sig så länge jag kan minnas.

Jag blev medlem i Moderata Ungdomsförbundet när jag gick i nionde klass. Jag drev tidigt frågor om valfrihet, fri radio och TV (alla har väl nu glömt tiden när vi bara hade två Tv-kanaler...), försvarsfrågor och – hör och häpna – fiskefrågor. Sedan dess har jag engagerat mig på olika sätt i Moderaterna. Från den första januari i år leder jag Sveriges största Alliansstyre som finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Även om fiskefrågor fortsatt är viktiga för mig, står nu allra högst på min dagordning att sjukvården och kollektivtrafiken ska möta högt ställda och rättmätiga förväntningar från alla oss 2,3 miljoner som bor i Stockholms län. Dessutom måste vi ständigt arbeta med att förbättra och utveckla verksamheterna för både dagens och morgondagens stockholmare. Det kräver en politik som sätter patienterna och resenärerna främst. Det gör vi moderater.

Stockholms län är Europas snabbast växande storstadsregion, vi blir närmare 40 000 fler varje år. Hit flyttar människor för jobb, studier eller kanske för kärleken. Här föds rekordmånga barn varje år. I vårt län lever också allt fler allt längre. Det tycker jag är fantastiskt. Stockholms län ska vara ett tryggt län för alla oss som bor, jobbar och lever här. Det kräver att vi förtroendevalda förmår göra rätt, men ibland också tuffa, prioriteringar.

Den enskilde människan och familjer är utgångspunkten för våra politiska förslag. Vi moderater står upp för valfrihet inom sjukvård, äldreomsorg, förskola och skola. Vi står också för ordning och reda i offentlig ekonomi och att varje krona av dina hoparbetade skattepengar ska användas efter bästa förnuft.

Just nu arbetar vi landstingsmoderater tillsammans med Alliansen för att landstinget ska bli effektivare. Det innebär att vi frigör pengar från byråkrati, konsulter och lokaler för att istället lägga mer pengar på det som vi tycker är allra viktigast – sjukvården och kollektivtrafiken.

Tillsammans med Alliansen arbetar jag och övriga moderater för att du ska få rätt vård på rätt plats, och i tid. Vi jobbar också målmedvetet med att bygga ut kapaciteten i kollektivtrafiken. För dig som reser med buss, tåg eller båt ska resan alltid vara lika punktlig som den är trygg. Med rätt politiska prioriteringar och samarbete med både staten och kommunerna, kan vi göra det möjligt.

Mitt löfte till dig som skattebetalare i Stockholms län är att göra mitt bästa för att rusta vårt växande län för framtiden – med Sveriges bästa sjukvård och kollektivtrafik.

Irene Svenonius, finanslandstingsråd